2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Intézményi Társulás
2012. február 15-i ülésére

Tárgy:   A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat 2012. évi költségvetési tervezete
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Intézményi Társulás

 Tisztelt Intézményi Társulás!

 
A Társulási megállapodás értelmében a közösen fenntartott intézmények költségvetése Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete éves költségvetésének részét képezik, melynek elkészítéséhez a tagönkormányzatok adatokat szolgáltatnak. Az intézményeknek az adott önkormányzatot érintő költségvetésének elfogadásához a tagönkormányzatok Képviselő-testületeinek jóváhagyása szükséges.
 
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás 2011. november 23-án tartott ülésén elfogadta a térségi feladatot ellátó intézmények 2012. évi költségvetési koncepcióját, meghatározta azokat a célokat, feladatokat, melyek a költségvetés készítés további szakaszaiban megvalósításra várnak.
 
A 2012. évi költségvetés előkészítése a jogszabályi előírásoknak megfelelően, a költségvetési koncepció összeállításával, a bizottsági ülésen elhangzott vélemények, valamint a Képviselő-testületi javaslatok figyelembe vételével történt.
A társulás által fenntartott intézmények költségvetésének részletes bemutatása előtt röviden szeretném ismertetni a tervezet összeállításának előzményeit.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2012. évi költségvetési koncepcióját a város intézményei és polgármesteri hivatala a Magyar Köztársaság 2012. évi költségvetéséről szóló T/4365. számú törvényjavaslata alapján állította össze, majd ezt követően az önkormányzat 2012. évi költségvetési rendelet tervezetének  kidolgozása során az Országgyűlés által 2011. december 20-án elfogadott 2011. évi CLXXXVIII. törvény Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről volt az irányadó.
 
A Kormány gazdaságpolitikájának alapja az államadósság csökkentése és a költségvetési egyensúly helyreállítása. A 2012. évi költségvetés kidolgozásánál az állam az alábbi célokat jelölte meg alapvető prioritásként:
  • Az államháztartási hiány tekintetében a 2,5 %-os GDP-arányos hiánycél nem növelhető
  • A nyugdíjak védelme céljából, illetve az egészségügyi ellátások biztosítása érdekében zárt nyugdíjkassza és egészségügyi kassza kialakítása
  • Arányos, egykulcsos személyi jövedelemadó kialakítása
  • A Nemzeti Adó-és Vámhivatal ellenőrzési tevékenységének megerősítése a visszaélések visszaszorítása érdekében
  • A Start-munka program beindítása, a foglalkoztatás növelése.
 
A költségvetési egyenleg javítása érdekében:
  • A közszférában nem emelkednek az illetmények
  • Csökkennek az ártámogatások, a korábbi gáz- és távhő támogatás kibővített lakásfenntartási támogatássá alakul a célzottság megőrzése mellett
  • Megkezdődik a köz- és felsőoktatás, valamint az egészségügy rendszerszintű átalakítása
  • Elindul az önkormányzatok átszervezése.
 
A normatív állami támogatási rendszer az előző évhez képest szerkezetileg kis mértékű változáson ment keresztül. A korábbi években a költségvetési törvény 3-as és 5-ös számú mellékletei alapján igényelhető kedvezményes étkeztetés, tanulók ingyenes tankönyvellátása és a szakmai informatikai feladatok normatív állami támogatása 2012. évtől a kötött felhasználású támogatások közé került átcsoportosításra elszámolási kötelezettség mellett.
Egyes feladatok ellátását (családsegítés, gyermekjóléti szolgálat, szociális alapszolgáltatási feladatok) kistérségi feladat ellátásban, illetve mikrotérségi társulás formájában kell továbbra is biztosítani, törekedve ezzel a minél több normatív támogatási összeg megszerzésére.
 
Az önkormányzat költségvetési támogatása 2011. évhez képest közel 50.000 E Ft-tal emelkedett, mely az alábbi elemekből tevődik össze:
  • A települési önkormányzatok üzemeltetési, igazgatási, sport- és kulturális feladataira igényelhető normatív hozzájárulás fajlagos összege 2.769 Ft/főről 4.074 Ft/főre módosult, mely 19 millió Ft-os bevétel növekedést eredményezett az önkormányzatnál
  • A körzeti igazgatási feladatokra igényelhető támogatás összege összességében 5,5 millió Ft-tal emelkedett, mely elsősorban az építésügyi hatósági ügyekben hozott döntések számának duplázódásának köszönhető
  • A Térségi Szociális Gondozási Központ alapfeladatának ellátásához kapcsolódó normatív támogatás összegének 6,6 millió Ft-os növekedése, melyben nagy szerepet játszott az emelt színvonalú bentlakásos ellátás átminősítése
  • A kedvezményes étkezők számának 67 fővel történő növekedése, mely 4,5 millió Ft összegű támogatás növekedést eredményezett
  • A pénzbeli szociális juttatások jogcímen járó normatíva összegének 13,5 millió Ft-os növekedése.
 
A települési önkormányzatok jövedelemkülönbség mérséklési számításának alapja a két évvel korábbi tény adóerő képesség. Ugyanúgy, ahogyan a jövedelemkülönbség mérséklés másik tényezője, a helyben maradó személyi jövedelemadó is mindig a két évvel korábban bevallott és településre kimutatott összeggel szerepel a számításban.
A törvény adatait figyelembe véve 2012-ben az önkormányzatunkat megillető személyi jövedelemadó összege az előző évhez képest 26 millió Ft-tal emelkedett, mely az alábbi tényezők együttes hatásával magyarázható:
  • egyrészt az önkormányzatot megillető településünkre kimutatott SZJA 8%-a a múlt évhez képest 11 millió Ft-tal csökkent
  • másrészt a jövedelem differenciálódás mérséklése címen kapott átengedett központi adó összege 37 millió Ft-tal nőtt. Ennek elemei az alábbiak:
    • a 2011. június 30-án közölt, 2010. évre vonatkozó iparűzési adóerő-képesség összege 55 millió Ft-tal csökkent a tavalyi adathoz képest (a jövedelem differenciálódás mérséklése jogcímen kapott bevételre pozitívan hat)
    • a településnagyság szerint figyelembe veendő lakosonkénti értékhatár a 10.000 fő feletti városoknál 1.080 Ft-tal csökkent 2011.-hez képest
    • városunk lakosainak száma előző évhez képest tovább csökkent (146 fővel)
    • a megyei feladatok ellátása után járó normatíva összege, az ellátottak számának csökkenéséből adódóan csökkent.
 
A köztisztviselőkre vonatkozó illetményalap 2012. évben marad a 38.650 Ft,  a közalkalmazottak garantált illetménye is változatlan,  a közalkalmazottak illetménypótlék számítási alapja 20.000 Ft, a vezetői illetményalap 120.000 Ft. Összességében a közszféra bérrendszereiben kizárólag a soros előmenetelek érvényesülhetnek 2012. évben is.
 
A költségvetés összeállításának egyik legfontosabb irányelve az önkormányzati kötelező feladatok ellátása mellett, a felkészülés és a döntések megalapozása az oktatást, egészségügyet, illetve az önkormányzati rendszer egészét érintő rendszerszintű átalakításokra. Bizonytalan, hogy az önkormányzat átszervezése milyen hatást fog gyakorolni a rendelkezésre álló források, állami támogatások, adóbevételek körére és összegére.
 
A szerkezeti átalakítás már a 2012. évben elindult. Magyarország Alaptörvénye a közpénzekkel kapcsolatban megfogalmazza az átláthatóság követelményét, melynek érvényesítése az új államháztartási törvény egyik kiemelt feladata. Az Országgyűlés által 2011. december 23-án elfogadott államháztartási törvény és a végrehajtására kiadott kormányrendelet tartalmazza az önkormányzati alrendszer gazdálkodására vonatkozó 2012. január 1-től hatályos új szabályokat. Az Áht. szabályai közül kiemelendő az összevonások jelentős korlátozása. A 2011. december 31-ig alkalmazott szabályok értelmében a helyi önkormányzat költségvetése összevontan tartalmazta az önkormányzat, az önkormányzat hivatala és a helyi nemzetiségi önkormányzatok költségvetését is. 2012-től külön költségvetés és beszámoló készül az önkormányzatra és a helyi nemzetiségi önkormányzatra vonatkozóan. A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervként jelenik meg a Polgármesteri Hivatal költségvetése is.
2012. január 1-től önálló bankszámlaszámmal (pénztárral) és adószámmal rendelkezik a helyi önkormányzat, a helyi önkormányzathoz tartozó valamennyi önállóan működő és gazdálkodó (a polgármesteri hivatal is), valamint önállóan működő költségvetési szerv, illetve a helyi nemzetiségi önkormányzatok is.
 
A fejlesztési célú kiadások között megtervezésre kerültek elsősorban azon folyamatban lévő pályázatok és beruházások, melyekhez már korábbi kötelezettségvállalás is kapcsolódik, emellett a 2012. évi fejlesztési elképzelések és a 2011. évről áthúzódó beruházások. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
 
A számok ismeretében 2012. január 23-án a  város intézményeinek vezetői és gazdasági vezetői részére egy rövid tájékoztatást nyújtott a város vezetése, melynek során az intézményekkel ismertetve lett a város szűkös anyagi lehetősége és a költségvetési rendelettervezet összeállításánál alkalmazandó elv. Ezen elv lényege, hogy az intézményektől olyan intézkedések meghozatalát kérte a város, amely során az önkormányzati kiegészítő támogatási igényük 2012. évben a 2011. évi szint 90%-ára csökkenne le.  
 
Összességében kimondható, hogy az elkészült költségvetési tervezet nagyon szoros költségvetést tartalmaz.
Az intézményekkel a jogszabály által előírt kötelező egyeztető tárgyalásokra 2012. február 2-án került sor, melyekről jegyzőkönyv készült. Az egyeztetés folyamán minden intézményvezető és gazdasági vezető tudomásul vette a 2012. évi költségvetés keretszámait.

Működési kiadások alakulása:
 
                                                                                                                                                                          Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2011. évi eredeti ei.
2012. évi terv
Előző évhez viszonyítva %
Rózsahegyi K. Kistérs. Isk.
216080
213542
98,82
Térségi Szociális Gond.Közp.
457356
522974
114,35
Térségi Humánsegítő Szolg.
39010
39121
100,28
 
Az intézményeknél a működési kiadások összességében az előző évhez képest az intézkedések hatásaként jelentősen csökkentek. Az intézkedések részletes bemutatása a szöveges mellékletekben olvasható. A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolánál feladatbővülés (óvodai feladatellátás) történt, ezért nem tükrözik a számok a fenti táblázatban a végrehajtott intézkedéseket. A Térségi Szociális Gondozási Központban a működési kiadás növekedés részben a konyhák tavalyi évközbeni átszervezése egész évi hatásának beépítésével magyarázható, részben pedig a kötelező minimálbér változásával, mely az intézmény esetében járulékaival együtt kb. 13 millió Ft összegű kiadás növekedést eredményezett. A kötelező minimálbér emeléshez az állam a költségvetési szervek részére nem biztosít plusz forrást. A Gondozási Központnál az előző évi kiegészítő támogatás 10%-os csökkentésével kapott összeg az előbb említett 13 millió Ft-tal lett megnövelve az önkormányzat részéről és figyelembe lett véve a feladatnövekedés egész évi hatása. A Térségi Humánsegítő Szolgálat teljesítette az önkormányzat kérését, azaz lecsökkentette 10%-kal a működéséhez szükséges kiegészítő támogatás összegét.
 
Működési bevételek alakulása:
                                                                                          Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2011. évi eredeti ei.
2012. évi terv
Előző évhez viszonyítva %
Rózsahegyi K. Kist. Isk.
117945
121336
102,88
Térségi Szociális Gond.Kp.
408968
464586
113,60
Térségi Humánsegítő Szolg.
31686
32529
102,66
 
A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolában a működési bevételek növekedése a plusz feladatként jelentkező óvodai feladatellátással magyarázható.  A Térségi Szociális Gondozási Központban a bevételek növekedése elsősorban a múlt évben induló konyha átszervezés egész évi hatásának beépítésével indokolható. A Térségi Humánsegítő Szolgálat bevételeinek növekedését a normatíva bevétel növekedése  indokolja.
 
Jelen előterjesztésben a tagönkormányzatok Képviselő-testületei elé terjesztjük elfogadásra Gyomaendrőd Város 2012. évi költségvetési tervezetéből a társulás által fenntartott intézmények - Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat - 2012. évre vonatkozó költségvetési keretszámait.
 
Kérem a Tisztelt Intézményi Társulást, hogy a fenntartása alá tartozó intézmények 2012. évi költségvetési tervezetét szíveskedjen jóváhagyni.

 


Döntési javaslat

"Térségi feladatot ellátó intézmények 2012. évi költségvetési tervezete"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
Az Intézményi Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás - Csárdaszállás Község, Hunya Község, valamint Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - a térségi feladatot ellátó intézmények 2012. évi költségvetési tervezetének fő számait az alábbiak szerint fogadja el.
 
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
 
 
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
Mindösszesen
Működési bevételek összesen
213542
Saját bevétel
100
Átvett pénzeszköz
7914
Állami normatíva
113322
    Önkormányzati kiegészítés
92206
Működési kiadások összesen
213542
Személyi juttatás
137166
Munkaadót terhelő járulékok
37313
Dologi kiadás
35403
Ellátottak juttatása
3660
 
 
Felújítás
 
Felújítási keret
1500
    Felújítás összesen
1500
 
 
   Engedélyezett létszám 2012. évre az intézkedéseket követően
 
   Intézmény összesen
67
Ebből Rózsahegyi Kálmán Kist.Ált I. - Gyomaendrőd
64
Pedagógus
43
Oktatást segítő
5
Technikai (18-2 fő)
16
Ebből Rózsahegyi K.Kist.Ált.I. - Csárdaszállás
3
Pedagógus
3
Technikai
0

Térségi Szociális Gondozási Központ

 

 

Megnevezés

Adatok E Ft-ban

Működési bevételek összesen

522974

Saját bevétel

235429

Átvett pénzeszköz

18565

Állami normatíva

210592

Önkormányzati kiegészítés

58388

Működési kiadások összesen

522974

Személyi juttatás

214558

Munkaadót terhelő járulékok

57580

Dologi kiadás

250836

    Fejlesztési kiadás (DAOP 4.1.3 Szoc.alapsz.saját erő)

 2632

   Engedélyezett létszám 2012. évre

 

   Intézmény összesen

142

   
   

Térségi Humánsegítő Szolgálat

 

 

Megnevezés

Adatok E Ft-ban

Működési bevételek összesen

39121

Saját bevétel

0

Átvett pénzeszköz

12897

Állami normatíva

19632

Önkormányzati kiegészítés

6592

Működési kiadások összesen

39121

Személyi juttatás

26437

Munkaadót terhelő járulékok

7100

Dologi kiadás

5584

 

 

   Engedélyezett létszám 2012. évre

 

   Intézmény összesen

14

Családsegítés

7

Pedagógiai szakszolgálat

7

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe