1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. október 25-i ülésére

Tárgy:   ÉPÍTMÉNY- ÉS TELEKADÓVAL KAPCSOLATOS RENDELET MÓDOSÍTÁSA
Készítette:   Jakab Gábor Osztályvezető
Előterjesztő:   Jakab Gábor Osztályvezető
Véleményező bizottság:   Pénzügyi Ellenőrző, Közbeszerzési és Jogi Bizottság

 

ÉPÍTMÉNY- ÉS TELEKADÓVAL KAPCSOLATOS RENDELET MÓDOSÍTÁSA
 
Tisztelt Pénzügyi- Ellenőrző- Közbeszerzési és Jogi Bizottság!
 
Tisztelt Képviselő-testület!
 
 
 
A Samsung SDI Magyarország Zrt. kezdeményezte a terhükre megállapított építmény- és telekadó mértékének csökkentését (mellékelem a beadványuk 1 példányát, ebben az indokaik részletesen megtalálhatóak)
Az üggyel kapcsolatos jogszabályi rendelkezések az alábbiak:
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény- a továbbiakban: Htv. 6. §-a értelmében az önkormányzat az általa bevezetett helyi adót  módosíthatja, azonban az évközi módosítás naptári éven belül nem súlyosbíthatja az adóalanyok adóterheit. Az adó mértékét az önkormányzatnak a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat gazdálkodási követelményeihez és az adóalanyok teherviselő képességéhez igazodóan kell megállapítania, a mérték azonban nem haladhatja meg az adómaximumot. Mindezeken túl az önkormányzat a Htv. második részében meghatározott kedvezményeket további kedvezményekkel is bővítheti, ez azonban nem vonatkozhat a vállalkozó üzleti célt szolgáló épülete, épületrésze utáni építményadóra és telke utáni telekadóra sem.
 
A leírtak értelmében egy konkrét adózóra nézve a képviselő-testület nem jogosult csökkentést engedélyezni, a mérséklésre - jelen esetben - jogszerűen csak úgy kerülhet sor, ha a döntéshozó abban az adótárgy-kategóriában mérsékli a fizetendő adómértéket, ahol az a legmagasabb. Esetünkben ebbe a körbe a nem lakás vagy üdülő kategóriába tartozó építmények közül az 1000 m2 alapterületet meghaladó hasznos alapterületű épületek 1000 m2-t meghaladó részei (ilyen a gyakorlatban nincs), a vállalkozási célú épületeken belül az áruházak, továbbá a település építményadó szempontjából I. számú körzetében az üzemnek, üzemcsarnoknak, gyárnak, raktárnak, műhelynek, irodának, szállodának és hotelnek minősülő épületek tartoznak.   
Tekintettel arra, hogy ezirányú testületi döntés esetén az adómérsékléssel – a jelenlegi szabályozáshoz képest – kedvezményeznénk az érintett adózói kört, nincs akadálya annak sem, hogy erre visszamenőleg kerüljön sor.
Egyébként az adózó képviselője írásban hozzájárult a cégre vonatkozó adatok, információk közléséhez (nyilatkozatát az előterjesztéshez mellékelem)
 
Különböző nagyságú, 2012. január 1-től  visszamenőleges építmény- és telekadó mérték-csökkentések esetén - számításaink szerint- a „veszteségünk” (bevétel-kiesésünk) a következőképpen alakulna: (az összes 1650 Ft/m2-rel adóztatott épületből egyébként 70 % a Samsung SDI Magyarország Zrt.-hez tartozó hasznos alapterület).
 
Ha a jelenleg 1650 Ft/m2-rel adóztatott  vállalkozási célú épületek m2-enkénti építményadója
 
 
1630 Ft-ra
csökkenne
 
1600 Ft-ra
csökkenne
 
1570 Ft-ra
csökkenne
 
1540 Ft-ra
csökkenne
 
1510 Ft-ra
csökkenne
 
1480 Ft-ra
csökkenne
 
1450 Ft-ra
csökkenne
Az éves bevételkiesés
mértéke (millió Ft-ban)
 
2,2
 
5,5
 
8,9
 
12,2
 
15,5
 
18,8
 
22,2
Samsung részére visszajárna (millió forintban)
 
 
1,6
 
3,9
 
6,2
 
8,6
 
10,9
 
13,2
 
15,6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Telekadó esetében a helyi rendelet szerinti legmagasabb mérték – a 260 Ft/m2 - csökkentése esetén a „veszteség” (bevétel-kiesés) mértéke a következő lenne: (a 260 Ft/m2-reladóztatott telekből nem egészen 30 % a Samsunghoz tartozó terület)
  
Ha a 260 Ft/m2-rel adóztatott telekrészek adómértéke m2-enként
 
240 Ft/m2-re
csökkenne
220 Ft/m2-re
csökkenne
200 Ft/m2-re
csökkenne
Az éves bevételkiesés
mértéke (millió Ft-ban)
7,2
14,4
21,7
Samsung részére visszajárna (millió Ft-ban)
2
4,1
6,2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Az Adóosztály részéről – figyelemmel a bevételi  tervszámra és szükségletre – telekadó tekintetében nem javasolom a 260 Ft/m2-es adóösszeg csökkentését, építményadó vonatkozásában pedig az 1650 Ft/m2-es adómérték legfeljebb 5-7 %-os , 1540-1580 Ft/m2-re történő mérséklését (ez még talán „elviselhető” 10-12 millió forintos bevételkieséssel járna) tartanám elképzelhetőnek.
 
A leírtak alapján kérem a tisztelt Pénzügyi- Ellenőrző- Közbeszerzési és Jogi Bizottságot ( a továbbiakban: PEKJB), az alábbi  döntési javaslatok megvizsgálására és határozatuk meghozatalára a tekintetben, hogy építmény és/ vagy telekadóban sor kerüljön-e a vonatkozó rendeletek módosítására  és ha igen, akkor az adott kategóriában milyen mértékű legyen a csökkentett adóösszeg.
 
 
Egyúttal kérem a T. Képviselő-testületet, hogy a PEKJB határozatait figyelembe véve hozza meg a döntéseit.
 
 
 
G ö d , 2012. október 12.
                                                                                                                       
                                                                                                                                                Előterjesztést készítette:                                 Jakab Gábor
                                                                                                                                                                                                                         Adóosztály vezető
 
============================================================================================================================
 
DÖNTÉSI JAVASLATOK:
 
 
1.)    Építményadó- vonatkozásában:
 
„A” változat
 
 
Göd város Képviselő-testületének
………/2012. ( ………… hó….. nap) önkormányzati rendelete
 
 
a helyi építményadóról   szóló 37/2006.(XII. 14.) számú önkormányzati  rendelet
 m ó d o s í t á s á r ó l
 
Göd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének  (1) bekezdés a. pontjában valamint a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 6. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
 
1. §
 
 
A helyi építményadóról   szóló  37/2006.(XII. 14.) sz. Ök. rendelete5. § (1) bekezdésének  c.3. pontjában,  5. § (4) bekezdés a.1. pontjában , b.1. pontjában és c. 1. pontjában az „1650 Ft/m2” szövegrész helyébe a …………….Ft/m2  szövegrész kerül.
                        
 
2. §
 
(1) E rendelet 1. §-a a kihirdetését napját követő napon lép hatályba.
 
(2)  E rendelet 1. §-ában meghatározott adómértékeket 2012. január 1-től  visszamenőleg kell alkalmazni.
 
„B”  változat
 
………………/2012 ( …………….hó……….nap) számú képviselő-testületi határozat
 
A képviselő-testület úgy dönt, a  helyi építményadóról   szóló 37/2006.(XII. 14.) számú önkormányzati rendeletet nem módosítja.
 
=========================================================================
 
 
2.)    Telekadó-vonatkozásában:
 
„A” változat
 
Göd város Képviselő-testületének
………/2012. ( ………… hó….. nap) önkormányzati rendelete
 
a helyi telekadóról szóló 40/2011. (XII. 21.) számú önkormányzati rendelet
 m ó d o s í t á s á r ó l
 
Göd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének  (1) bekezdés a. pontjában valamint a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 6. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
 
1. §
 
a helyi telekadóról szóló 40/2011. (XII. 21.) számú önkormányzati rendelet 8. § a. pontjában a „260 Ft/m2 ” szövegrész helyébe a „…………….Ft/m2” szövegrész kerül.
                        
 
2. §
 
(1) E rendelet 1. §-a a kihirdetését napját követő napon lép hatályba.
 
(2)  E rendelet 1. §-ában meghatározott adómértékeket 2012. január 1-től visszamenőleg kell alkalmazni.
 
 
 
„B” változat
 
………………/2012 ( …………….hó……….nap) számú képviselő-testületi határozat
 
A képviselő-testület úgy dönt, hogy  a helyi telekadóról szóló 40/2011. (XII. 21.) számú önkormányzati rendeletet nem módosítja.
 
 
 

Döntési javaslat

"Építmény- és telekadó rendelet módosítására kérelem"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ügyrendi, napirendi kérdések
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Göd Város Önkormányzat Képviselő-testülte
 
nem kíván változtatni a 2012 évre meghatározott építmény- és telekadó adómértéken. A Samsung SDI által írt levél alapján 2013. áprilisában az adócsökkentés lehetőségét ismét napirendre tűzi.
 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2013. 04. 30.
Felelős: Markó József
Hivatali felelős: Jakab Gábor

« Vissza
Vissza a főmenübe