3. napirendi pont
TÁJÉKOZTATÓ
A Képviselő-testület
2013. június 25-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató az adócsoportnál lefolytatott belső ellenőrzésről
Készítette:   Gacs Ilona Irma, Széll Attila címzetes főjegyző
Előterjesztő:   Széll Attila címzetes főjegyző
Véleményező bizottság:   Képviselő-testület

 

2013. május 15. és 31. között a Hivatal adócsoportjának belső ellenőrzésére került sor, melynek célja annak megállapítása volt, hogy ezen részleg működése szabályszerű keretek között folyik-e, valamint a csoport működése hatékonyságának megállapítása.
A vizsgálat során felmértük és értékeltük a csoport munkájának szabályszerűségét, valamint három adónem beszedésének vizsgálatán keresztül annak hatékonyságát. Az elvégzett munka elégséges volt ahhoz, hogy megalapozott véleményt formálhassunk.
 
Főbb megállapítások a következők:
 
 - A helyi adók mértékének megállapítása – a helyi adókról szóló törvény szabta keretek között – a képviselő-testület feladata. A fenti tárgyban legutóbb (2011. decemberében) alkotott önkormányzati rendeletben az adó mértékére vonatkozó táblázat megnevezési rovatát átstrukturálta. Ennek következtében nem maradt egyértelmű, hogy a garázs továbbra sem tartozik az Építményadó hatálya alá, vagy 2012. január 1-től mégis. (Lévén a garázs „nem lakás céljára használt” építmény.)
- A csoport szakmai-pénzügyi feladatsorát a Polgármesteri Hivatal Ellenőrzési nyomvonala nem tartalmazza, holott az ellenőrzési nyomvonalat a Hivatal teljes tevékenységére ki kell munkálni.
- A helyi adóbevételek szerepe, ennek következtében az adócsoport munkája (annak hatékonysága) a Polgármesteri Hivatal költségvetésében a 2013. előtti időszakhoz képest nagymértékben felértékelődött, mivel a költségvetési finanszírozási- illetve feladat-ellátási rendszer jelentősen átalakult. (Ennek következtében az önkormányzat költségvetési támogatása közel 300 millió Ft-tal esett vissza.)
- Az adócsoport létszáma két főből áll (ami – tekintettel a rájuk háruló sokrétű feladatokra, valamint a magas ügyfélszámra – megítélésem szerint túlságosan kevés, annál is inkább, mert – felettes szervek kérésére – a napi munkájukon túl kimutatásokat is kell készíteniük a hátralékokról például, a nyilvántartó rendszerből kinyert adatokat excel táblába dolgozva). Egyikük néhány hónap múlva nyugdíjba vonul. A tervek szerint kisgyermekes anyuka fogja pótolni őt. Mivel a másik munkatárs is az, ez a körülmény fokozott kockázatot jelent a csoport munkájának folyamatossága tekintetében. Javaslom tehát a csoport személyi állományának megerősítését, hiszen „ők hozzák a pénzt”! (El kellene érni, hogy az adóügyi végrehajtó kizárólag a saját feladatával foglalkozhatna, hiszen a korábbi időszakra kivetett, de idén beszedett adóhátralékok gyakorlatilag többletforrást képeznek.) Más jellegű személyi problémát itt nem látok.
- A csoport munkájának megkönnyítése érdekében célszerű lenne lehetővé tenni, hogy az OTP-s Electra programot az adócsoport is használhassa, mert időmegtakarítás érhető el vele az analitikus könyvelés munkájában. Az Opten – ingyenes céginformáció – használata pedig azonnali információt szolgáltatna helyi adó fizetésére kötelezett cégekről.
- Az adócsoport működését összességében – a Belső ellenőrzési kézikönyv 8. számú mellékletében foglaltaknak szerint – „korlátozottan megfelelőnek” ítélem.
 
A megállapítások és a javaslatok részletes leírása az ellenőrzési jelentés további részében található.
 

 


Döntési javaslat

"Ellenőrzési jelentés"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: érdemi döntés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a Polgármesteri Hivatal adócsoportjánál lefolytatott ellenőrzésről szóló jelentést tudomásul veszi és engedélyez a csoport munkája hatékonyságának növelése érdekében egy 4 (négy) órás státuszt a Polgármesteri Hivatal személyi állmonyának fejlesztésére 2013. szeptember 1-től kezdődő hatállyal, melynek fedezetét az évközben megüresedett és jelenleg is betöltetlen üres álláshelyen képzödő bérmaradvány terhére finanszírozhat Taksony nagyközség Önkormányzatának Jegyzője, mint munkáltató.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal


Mellékletek:
« Vissza
Vissza a főmenübe