5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2014. június 11-i ülésére
Tárgy:
|
|
Előterjesztés a helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet módosítására
|
Készítette:
|
|
Dr. Mester Szilvia, Dr. Széll Attila címzetes főjegyző
|
Előterjesztő:
|
|
Dr. Széll Attila címzetes főjegyző
|
A Pest Megyei Kormányhivatal törvényességi felhívással élt a helyi adókról és az adózás rendjéről 17/2013. (XI.28.) számú önkormányzati rendelet (továbbiakban Ör.) telekadó alapját és mértékét szabályozó 9.§-a kapcsán az alábbiak szerint.
9.§ (1) Az adó alapja a telek m2-ben számított területe.
(2) Az adó mértéke 70 (hetven) forint/m2.
(3) Nem magánszemély adóalany külterületi telke után az adó mértéke 10 (tíz) forint/m2/év, amennyiben az adóévet megelőző naptári évben, 12 (tizenkettő) hónapon át legalább 4 (négy) fő taksonyi lakóhellyel rendelkező munkavállalót foglalkoztat.
(4) A (3) bekezdés szerinti adókedvezmény iránti kérelmet minden év január 31-ig lehet előterjeszteni, melyet az adóhatósághoz évente felülvizsgálat céljából újra be kell nyújtani.
1. Az Ör. 9.§ (2) bekezdése szerint a telekadó mértéke 70,- Ft/m2, de a szabályozás nem tartalmazza egyértelműen az időintervallumot, melyre a szabályozás alkalmazandó.
Javaslat:
A 9.§ (2) bekezdés alábbiak szerinti módosítása:
„ Az adó mértéke 70 (hetven) forint/ m2/év.
2. A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban Htv.) 6.§ d) pontja biztosítja az önkormányzat számára, hogy az e törvényben meghatározott mentességeket illetve kedvezményeket további mentességgel, vagy kedvezménnyel bővítse.
A 7.§ e) bekezdés azonban az önkormányzat adómegállapítási jogát korlátozza azzal, hogy a vállalkozó üzleti célt szolgáló telke utáni telekadó tekintetében, ha e törvény másként nem rendelkezik a 6.§ d) pont nem alkalmazható.
A telekadó kapcsán biztosított adómentességi/kedvezményi kör részletszabályait a Htv 19.§-a tartalmazza, de a vállalkozó adóalanyok vonatkozásában eltérő rendelkezést nem szabályoz, így az önkormányzati jogalkotó nem nyújthat a vállalkozó adóalany számára további adókedvezményt.
Mindezek következtében az Ör. 9.§ (3) bekezdése ellentétes a Htv szabályaival, így a bekezdést a benyújtásra vonatkozó (4) bekezdéssel együtt hatályon kívül kell helyezni.
3. Az adómérték megállapítása kapcsán a Kormányhivatal felhívta az Önkormányzat figyelmét a Kúria azon határozatára, mely törvényellenesnek minősít egy olyan szabályozást, amely a külterületi telkekre – a formális adómaximum betartása mellett – azonos telekadó mértéket írt elő, és nem volt figyelemmel az egyes külterületi ingatlanok közötti különbségekre, illetve az adóalanyok teherbíró képességére.
A helyi adórendelet egy általános telekadó mértéket szabályoz, mely alól a nem vállalkozó magánszemély külterületi telkeire biztosít mentességet, de a vállalkozó adóalanyok bel- és külterületei telkeire egyaránt az általános adómérték vonatkozik, nem differenciál és nem derül ki a rendeleti szabályozásból az sem, hogy az önkormányzat figyelembe vette volna a telkek rendeltetését, a telkek között értékkülönbözetet illetve földrajzi elhelyezkedésüket.
Bár a Htv. nem zárja ki az általános adómérték előírását, a Kormányhivatal álláspontja szerint magasabb szintű jogszabályokkal összhangban álló megoldás lenne a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat gazdálkodási követelményeihez és az adóalanyok teherviselő képességeihez igazodóan megállapított többféle adómérték alkalmazása.
Álláspontunk szerint a külterületi telkek vonatkozásában nincs lehetőség különböző adómértékek megállapítására, tekintettel arra, hogy azok nagy része (tanya, erdő, termőföld) a helyi adótörvény alapján eleve mentes az adó alól, így a bányatelek esetén tartható az általános 70 (hetven) forint/ m2 adómérték.
A kivett belterületi telkek esetén lenne lehetőség differenciált, alacsonyabb adómértéket kidolgozni.
Javasoljuk a telekadó alól mentesíteni az 550 m2–nél kisebb alapterületű beépítetlen belterületi telkeket, mivel ez a HÉSZ szerint kialakítható minimális telekméret.
Mentes lenne továbbá a módosítás szerint, a Taksony Településrendezési Terve Szabályozási Tervben „készítendő szabályozási terv” besorolás alá eső telekingatlan.(NCT telkek, Szőlőhegy utca mögötti területek)
Két kedvezményes adómértéket javaslunk az 550 m2 –nél nagyobb alapterületű közművel nem rendelkező, illetve a közművel ellátott telkek vonatkozásában.
A közművesítetlen belterületi telkek után 20 Ft/m2 mértékű adó bevezetését javasoljuk.
Tény, hogy egy ingatlan mezőgazdasági mentesítésével kapcsolatos agrárkamarai ügyintézés a tulajdonosnak 14 150 forint költséget (tulajdoni lap másolat térképmásolat, illeték költsége) jelent évente. A csökkentett mértékű négyzetméterenkénti adó megfizetése adózó számára amellett hogy a hivatalos ügyintézéstől és a kényszerű mezőgazdasági műveléstől is megkíméli magát, az érintett teleknagyságot figyelembe véve rentábilisabb és természetesen az önkormányzat számára is előnyös.
A rendeletmódosítás a közművesített telekingatlanok (ide tartoznak a lakásépítéssel üzletszerűen foglalkozó magánszemélyek tulajdonában lévő telkek) vonatkozásában, mivel azok az értékesítésig – a bányatelkekkel ellentétben – hasznot nem termelnek, 35 forint/m2 mértékű adó bevezetését javasolja.
Bevételkieséssel a költségvetésben tervezetthez képest nem számolunk, mivel annak tervezésekor az érintett ingatlanok mezőgazdasági művelés miatt mentesíthetőek voltak.
TAKSONY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
…../2014. (…..) önkormányzati rendelete
a helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 1. § (1) bekezdésében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és h) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
A helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 8.§ (1) bekezdése az alábbi c) és d) ponttal egészül ki:
c) az a beépítetlen belterületi telek, melynek alapterülete az 550 m2 -t nem éri el;
d) Taksony Településrendezési Terve Szabályozási Tervben „készítendő szabályozási terv”besorolás alá eső telekingatlan.
2. §
A helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 9.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
„Az adó mértéke 70 (hetven) forint/m2/év.”
3. §
A helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 9.§ (3)-(4) bekezdését hatályon kívül helyezi.
4. §
A helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 9.§-a az alábbi (5) bekezdéssel egészül ki.
„ (5) A telekadó mértéke:
550 m2–t meghaladó alapterületű beépítetlen, közművel nem rendelkező telekingatlan után
|
20 forint/m2/év
|
550 m2–t meghaladó alapterületű beépítetlen, közművel ellátott telekingatlan után
|
35 forint/m2/év
|
5. §
Ezen rendelet visszamenőlegesen 2014. január 1. napján lép hatályba.
/:Kreisz László:/ /:dr. Széll Attila:/
polgármester címzetes főjegyző
A rendelet kihirdetése 2014. …………..-án megtörtént.
/dr. Széll Attila:/
címzetes főjegyző
Döntési javaslat
"Előterjesztés a helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet módosítására"
Tervezett döntéstípus:
rendelet
Tervezett ágazati besorolás:
adóügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
TAKSONY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
…../2014. (…..) önkormányzati rendelete
a helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 1. § (1) bekezdésében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és h) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
A helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 8.§ (1) bekezdése az alábbi c) és d) ponttal egészül ki:
c) az a beépítetlen belterületi telek, melynek alapterülete az 550 m2 -t nem éri el;
d) Taksony Településrendezési Terve Szabályozási Tervben „készítendő szabályozási terv”besorolás alá eső telekingatlan.
2. §
A helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 9.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
„Az adó mértéke 70 (hetven) forint/m2/év.”
3. §
A helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 9.§ (3)-(4) bekezdését hatályon kívül helyezi.
4. §
A helyi adókról és az adózás rendjéről szóló 17/2013. (XI.28.) önkormányzati rendelet 9.§-a az alábbi (5) bekezdéssel egészül ki.
„ (5) A telekadó mértéke:
550 m2–t meghaladó alapterületű beépítetlen, közművel nem rendelkező telekingatlan után | 20 forint/m2/év |
550 m2–t meghaladó alapterületű beépítetlen, közművel ellátott telekingatlan után | 35 forint/m2/év |
5. §
Ezen rendelet visszamenőlegesen 2014. január 1. napján lép hatályba.
/:Kreisz László:/ /:dr. Széll Attila:/
polgármester címzetes főjegyző
A rendelet kihirdetése 2014. …………..-án megtörtént.
/dr. Széll Attila:/
címzetes főjegyző
Határidők, felelősök:
Határidő:
azonnal
Felelős:
Érces Ferenc
Hivatali felelős:
Dr. Széll Attila