7. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület (2014-2019)
2016. április 26-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató a Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola területére vonatkozó Helyi Építési Szabályzat módosítására
Készítette:   Érces Gergő főépítész
Előterjesztő:   Kreisz László polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi-,Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság (2014-2019)

I. Előzmények

A Német Nemzetiségi Önkormányzat a Brózik Tibor Diáksport Egyesület tornaterem építési kérelme alapján kezdeményezte a Taksony, 198 hrsz.-ú és 206 hrsz.-ú ingatlanok összevonását és a HÉSZ módosítását, oly módon, hogy a csatolt területen egy új tornaterem megépíthető legyen.

Az iskola és a NNÖ a négy évvel ezelőtt 24 millió Ft értékben megépített szabadtéri sportpálya helyére, annak elbontásával tervez egy új tornatermet létesíteni, annak ellenére, hogy korábban a pálya megépítéséhez benyújtandó pályázat sürgősséggel való elbírálásának egyik indoka az volt, hogy ez a sportpálya egy későbbi lefedéssel egész évben alkalmas lesz a testnevelési igények biztosítására.

Az iskola 2015. évi beszámolójában (kelt: 2015. október 22.) a következő szerepel: „…Szerencsés a helyzetünk abból a szempontból, hogy tornatermünk, és új sportpályánk rendkívül sok sportrendezvényt fogad be, rendszeres edzési lehetőséget kínál nemcsak tanulóink, de a község és a környék fiataljai számára is…. Szeretnénk lefedni a rekortan burkolatú pályát. Az iskola költségvetésében 10 Millió forintot különítettünk el erre, és egy buborék sátrat szerettünk volna vásárolni. A települési önkormányzat nem támogatta a buborék sátorral való lefedést. Egyeztetések után egy másik megoldás kapott zöld utat, nevezetesen a fix szerkezet. Egy pályázat került beadásra, melynek sikerességében nagyon bíztunk….”

 
A Képviselő Testület már 2014-ben elhatározta, hogy a következő évben megkezdi Taksony teljes területét érintően a településfejlesztési koncepció, valamint a településrendezési eszközök és a HÉSZ felülvizsgálatát és egy integrált településfejlesztési stratégia elkészítését.

2015. decemberében pedig felülvizsgálta a KT az önkormányzati intézmények helyzetét, és a prioritások felállítása mellett meghatározza a hosszú távú fejlesztési lehetőségeket, irányokat. Mindkét esetben kiemelt helyen szerepel az általános iskola.

Ezen időszak alatt is több alkalommal, több fórumon keresztül kérte az önkormányzat az iskola vezetését, hogy a pedagógiai programot és az iskola hosszú távú fejlesztési elképzeléseit juttassa el a települési önkormányzat, mint tulajdonos részére, de ez idáig erre nem került sor.

Taksony Nagyközség Önkormányzatának álláspontja és célja ismert:

-          A gyermekek érdekeinek, fejlődésének legmagasabb szintű képviselete.

-          Felelős, átgondolt, hosszú távú, fenntartható fejlesztési koncepció alkotása, megvalósítása és gondozása.

-          A befektetett vagyon, értékek gondos kezelése.

-          A Német Nemzetiségi Önkormányzattal történő szoros együttműködés.

A cél, Taksonyban a hagyományokon alapuló, jövőt építő, új generációk képzése, ennek a célnak való megfeleléshez szükséges feltételek megteremtése.

Az általános iskolák tervezésének alapja a pedagógiai program alapján elkészített és jóváhagyott tervezési program. Az intézményt a helyi településrendezési tervek és a helyi építési szabályzat alapján kell telepíteni.

Épületek településszerkezetbe történő illeszkedésének követelményeit a képviselő-testület dönti el.

A szabályozás végrehajtását a polgármester a főépítész útján gyakorolja, a szakmai előírások, és a helyi érdekek figyelembevételével.

A tervezési programot a polgármester - a főépítész útján - és a használó állítja össze a pedagógiai program és a helyi építési szabályzatban foglalt követelmények figyelembevételével, melyet a képviselő testület hagy jóvá.

Alapelv: a helyhez illeszteni az épületet, nem a tervhez alakítani a helyet, ezért fontosak:

-          rejtőzködő tömeg a szomszédok elnyomásának elkerülésére;

-          csak a szükséges térigény, minél kevesebb zöldfelület elvétele a gyerekektől;

-          intenzív kapcsolat a meglévő épületekkel a használat érdekében;

-          hasznosított lapos tető a térnyerés céljából a gyerekek részére;

-          többfunkciós használat követelményei mindenkinek.

 

A KT településfejlesztésre vonatkozó álláspontja és célja alapján a kérelem nem volt és jelenleg sem kezelhető önállóan, csakis komplexen. Ismert, hogy szükség van új tornateremre, sportudvarra, új tantermekre, új étkezőre, újra kell aktiválni a szabadtereket, újra kell gondolni a régi önálló épületeket, új innovatív funkciókat kell létrehozni. De, hogy hány tanteremre, mekkora és milyen funkciójú szabadtéri terekre, stb. van szükség az tervezési feladat. Ennek keretében szükséges és kötelező vizsgálni a gazdasági kérdéseket is. Ez a feladata a folyamatban lévő településfejlesztési koncepció felülvizsgálatának az integrált településfejlesztési stratégia készítésének, amely ebben az évben elkészül.

Mivel ebben az esetben a tornaterem tervezett helyre történő építése ezt a folyamatot időben nem akarta bevárni, ezért szükségessé vált a belterületi szabályozási terv és HÉSZ ide vonatkozó részének külön történő módosítása.

II. A KT a 9/2016. (II. 16.) határozatában elfogadta:

-Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete támogatja a NNÖ és BTDSE kérését, mely szerint egy új tornaterem épüljön a meglévő rekortán sportpálya elbontásával, annak a helyén.
- Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete kezdeményezi a Taksony településrendezési eszközök módosítását az alábbiak szerint:
- vizsgálat alá kell vonni a 198 hrsz.-ú ingatlan, a 206 hrsz.-ú, 207 hrsz.-ú és 208 hrsz.-ú ingatlanokat
- a felülvizsgálat során figyelemmel kell lenni arra, hogy a 198 hrsz.-ú ingatlanhoz a 206 hrsz.-ú ingatlan hátsó, a sportpályát tartalmazó részét kell hozzácsatolni (a 207 és 208 hrsz.-ú ingatlanok hátsókerti vonalában)
- meg kell határozni az újonnan kialakítandó telkekre vonatkozó beépítési szabályokat, figyelemmel az előterjesztésben foglalt alapelvre
- A Képviselő-testület a településrendezési eszközök fenti módosításának elkészítésével megbízza a BAU-URB Tervező és Tanácsadó Kft.-t, melynek díja 1.450.000 (egymillió-négyszázötvenezer) Ft + ÁFA + dokumentációs költség (a módosítás költsége a NNÖ-ot terheli). 
- A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a tervezési szerződés aláírására.

A településtervezővel Taksony Nagyközség Önkormányzata az NNÖ finanszírozásával 2016. március 3-án megkötötte a tervezési szerződést, amely alapján a szerződéskötéstől számított 3,5 hónap alatt a településtervező elkészíti a véleményezési tervdokumentációt. A véglegesített dokumentációt a településtervező a véleményezési eljárás lezárását követően 6 héten belül elkészíti, majd a véglegesen elfogadott tervdokumentációt 15 napon belül összeállítja.

2016. február 25-én a tornaterem tervező csapata, az általános iskola, az NNÖ, a BTDSE vezetése a polgármesteri konzultáns és a települési főépítész egyeztetést tartott a tervezett épület szabályozásával kapcsolatban.

III. Egyeztetés összefoglalója (2016. 02. 25.):

A főépítész felhívta a jelenlévők figyelmét, hogy a TAO pályázat elnyerése érdekében nagyon fontos a szoros és kölcsönös együttműködés, hogy a projekt megvalósulhasson, ezért minden szereplőnek kifogások nélkül a megoldáson kell együtt dolgoznia.

A tervezők ismertették az előzetes koncepciót, eddigi munkájukat.

A BTDSE elnöke ismertette a rendelkezésére álló információk alapján a TAO pályázat feltételeit és a megbízói igényeket:

  • a kosárlabda szövetség támogatásnak elnyerése a cél
  • a tervezett létesítménynek a gyermekek minden napos testnevelését kell kiszolgálnia
  • a kosárlabda pályát a TAO elvárásainak megfelelően kell kialakítani egy Főpálya és a terem 2 részre osztással 2 mellékpálya kialakításával
  • NB 1-es kézilabda mérkőzések rendezéséhez szükséges paramétereket nem biztosíthatja a létesítmény, annál kisebbnek kell lennie
  • A kosárlabda szövetség TAO előírásait szigorúan be kell tartani, nem lehet sem nagyobb, sem kisebb a sportlétesítmény
  • A kosárlabda szövetség kompetens személyével fel kell venni a kapcsolatot

 

A főépítész és a polgármesteri konzultáns ismertette a képviselő-testület elfogadott koncepciójában foglalt fő paramétereket:

Alapelv: a helyhez illeszteni az épületet, nem a tervhez alakítani a helyet, ezért fontosak:

-          rejtőzködő tömeg a szomszédok elnyomásának elkerülésére;

-          csak a szükséges térigény, minél kevesebb zöldfelület elvétele a gyerekektől;

-          intenzív kapcsolat a meglévő épületekkel a használat érdekében;

-          hasznosított lapos tető a térnyerés céljából a gyerekek részére;

-          többfunkciós használat követelményei mindenkinek.

A főépítész ismertette továbbá a hatáskörébe és felelősségébe tartozó, a település jövőjét szolgáló szakmai elvárásokat, irányelveket:

A speciális, körülzárt területen egy a szomszédos ingatlanokra maximálisan tekintettel lévő maximum 7 méteres építménymagasságú épület megvalósítása a cél. Az építménymagasság tekintetében a jogi definíción túl a valós tömeg megjelenésének a korlátozása a cél, ezért nem elfogadható a jelenlegi terepszinttől mért 7 méteres tömegen felüli tömeg magasságok megjelenése. A szakmai elvárás egy rejtőzködő, a szomszédos ingatlanok elhelyezkedésére, a környezetre érzékenyen reagáló épület tervezése. A sportlétesítmény kialakítását befolyásoló paraméterek ismeretében a fentiek a létesítmény talajszint alá történő süllyesztésével valósíthatók meg.

Kiemelt célként határozta meg a zöldfelület minimális mértékben történő csökkentését, a lehető legtöbb zöldfelület biztosítását (hasznosított zöldtető, zöld homlokzat).

A beépítés tekintetében, a terület lehető leglazább beépítését irányozta elő, a szomszédos ingatlanok elnyomásának, megfojtásának elkerülése érdekében.

Meghatározta, hogy az épület intenzív módon kommunikáljon a meglévő iskola épületekkel és szabadtérrel.

A településrendezési eszközök: HÉSZ, szabályozási terv módosítása során a terület szabályozását egyedi módon elősegítik, de felhívták a figyelmet a vonatkozó, magasabb rendű jogszabályokban foglaltak következetes betartására.

A tervezők tudomásul vették a fentieket. Tájékoztatták a jelenlévőket, hogy a fenti paraméterek alapján ők is a létesítmény csatlakozó talajszint alá történő süllyesztésével tudják elképzeli az épület megvalósítását. Felhívták a jelenlévők figyelmét, hogy ezzel egy izgalmas építészeti kialakítás valósítható meg.

A tervezők kérték, hogy a terepszint alatti beépítés szabályozása során a lehető legnagyobb területet vehessék igénybe, a vonatkozó jogszabály szerint a maximálisan megengedett paramétereket vehessék igénybe a jogi telekhatárig.

A telekhatárok nyomvonalai miatt a szabályozási tervben a tervezők javasolták építési hely megjelölését, nem a hagyományosan vett oldal- hátsókertek paramétereinek meghatározását.

A tervezők felhívták a figyelmet, hogy az építési szabályzat módosítását mihamarabb meg kell kezdeni, mert az tervezési alapadat, anélkül tervezni felelősséggel nem lehet.

A polgármesteri konzultáns tájékoztatta a jelenlévőket, hogy a fenti kérés evidens, eddig is így kellett kezelni a tervezés folyamatát, így kellett készíteni a koncepciót, ezért ez nem lehet kérdés.

A főépítész ismertette, hogy a településtervezőkkel felvette a kapcsolatot, árajánlat már beérkezett és a képviselő-testület felhatalmazta a polgármestert a szerződést megkötésére. Az érdemi munka megkezdéséhez szükséges a vázlatterv, hogy a településtervezők figyelembe vegyék a szabályozás elkészítéséhez a tervezett épület paramétereit, hogy elősegítsék a terv megvalósulását.

A főépítész tájékoztatta a jelenlévőket, hogy a helyi építési szabályzat, a településszerkezeti terv módosítása, az államigazgatási szervekkel történő jogszabály szerinti kötelező egyeztetések és az állami főépítész jóváhagyása 4-6 hónapos időintervallumot felemésztő eljárás, amelynek minél gyorsabb lebonyolítása érdekében az önkormányzat mindent elkövet, de a jogszabály szerinti eljárást következetesen le kell bonyolítani.

A BTDSE elnökének kérésére a TAO pályázat feltételeinek maximális teljesítése érdekében a tervezők felveszik a kapcsolatot a kosárlabda szövetség által kijelölt kompetens személlyel, hogy egyeztessék a sporttechnikai és kialakítási követelményeket.

A tervezők kérték, hogy amennyiben rendelkezésre áll közműtérkép, úgy azt az önkormányzat jutassa el a részükre. A polgármesteri konzultáns ígéretet tett, hogy amennyiben rendelkezésre állnak a kért adatok, úgy azt az önkormányzat adatszolgáltatás formájában biztosítja, amennyiben nem, úgy azt a tervezőknek a szokásos módon fel kell mérnie.

A főépítész tájékoztatta a jelenlévőket, hogy az egyeztetésen megbeszélt beépítési paramétereket már 2016. február 26-án egyezteti a településtervezővel.

A BTDSE elnöke ismertette, hogy pályázat benyújtásának határideje 2016. április 30. Az érvényes pályázat benyújtásához szükséges minimum az építéshatóság igazolása, amely igazolja, hogy a terv építési engedélyezési eljárásra benyújtásra került az elsőfokú építéshatósághoz.

A főépítész tájékoztatta a jelenlévőket, hogy a korábban megbeszéltek alapján a tervezési területre vonatkozó módosított helyi építési szabályzat és szabályozási terv a vonatkozó jogszabályok által előírt eljárás lefolytatása miatt nem tud elkészülni és hatályba lépni a pályázat beadás határidejéig.

 

IV. A szabályozás jogszabályi menete

A településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) KORM. RENDELET SZERINTI VÉLEMÉNYEZÉSI SZAKASZOK ÉS HATÁRIDŐK 

1. A Véleményezési tervdokumentáció egyeztetése, a lehető leggyorsabb lebonyolítás érdekében, az ún. egyszerűsített eljárás szerint fog történi. A jogszabályban megállapított ún. véleményezési szakaszban a véleményezők a kézhezvételtől számított 15 napon belül adhatnak írásos véleményt 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 38. § (4)-(5) bekezdésében foglaltak szerint. Véleményeltérés esetén a polgármester egyeztetést kezdeményezhet, amelyről jegyzőkönyvet kell készíteni. Az egyszerűsített eljárás ezt követően a 39-40. § szerint folytatódik.

2. A véleményezési szakasz lezárul a 38. § (2) bekezdés szerinti döntés dokumentálásával és közzétételével.

3. A véleményezési szakasz lezárását követően a Véglegesített tervdokumentáció benyújtásra kerül végső szakmai véleményezésre az állami főépítésznek. Az állami főépítész 21 napon belül megküldi a polgármesternek a településrendezési eszközzel kapcsolatos záró szakmai véleményét a településrendezési eszköz elfogadásához, vagy 15 napon belül egyeztető tárgyalást kezdeményez az ágazati és az érintett területi, települési önkormányzati vélemények még fennmaradt kérdéseinek tisztázására.

4. A településrendezési eszköz legkorábban:

- az egyszerűsített eljárás esetén a településrendezési eszköz a 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 43. § (2) bekezdés szerinti közlését követő 5. napon, de leghamarabb az elfogadástól számított 15. napon lép hatályba.

5. A polgármester gondoskodik a településrendezési eszköz Étv. 8. § (4) bekezdése szerinti nyilvánosságáról.

Az egyszerűsített véleményezési eljárás jogszabály által meghatározott ideje a véleményezési dokumentáció kézhezvételétől: 15+21+15 = 51 nap (+ a településtervező aktuális eljárási fázisra vonatkozó dokumentálásra fordított ideje), összesen 2 hónap.

A tervezett szabályozásról szóló tájékoztató anyagot az 1. melléklet tartalmazza.


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi-,Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság (2014-2019)  
 
Döntési javaslat

""

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: érdemi döntés
A Képviselő-testület (2014-2019) a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete elfogadja a településtervező tájékoztató anyagát és felhatalmazza a településtervezőt a tájékoztató anyagban foglaltak szerinti továbbtervezésre, a tervezett szabályozás véglegesítésére, és a véleményezési tervdokumentáció elkészítésére.
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe