1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2023. április 26-i ülésére

Tárgy:   Hunya Község Önkormányzatának 2022. évi zárszámadási rendelete
Készítette:   Ugrainé Gróf Éva
Előterjesztő:   Kiszely Imre polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése alapján elkészült Hunya Község Önkormányzata 2022. évi költségvetésének beszámolója. 
 
Hunya Község Képviselő-testülete a 2022. évi költségvetését a 1/2022. (II.24.) önkormányzati rendeletével határozta meg. A rendelet módosítására 2022. évben 4 alkalommal került sor, mely változás pótelőirányzatokat, meghatározott feladatra juttatott pénzeszközök költségvetési változását, valamint a saját hatáskörben végzett előirányzat módosításokat tartalmazza.
A 2022-es évben a testület által elfogadott költségvetési rendeletben meghatározott feladatok végrehajtására került sor.
 
Az Önkormányzat bevételei és kiadásai 2022. évben az alábbiak szerint alakultak:
 
                                                                                                                                  Adatok ezer forintban
 
Megnevezés
2022. terv
2022. IV. módosított előirányzat
2022. teljesítés
Telj.%-a 
1
Intézményi működési bevétel
17 027
23 878
23 718
99,3%
2
Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
36 088
33 457
32 861
98,2%
3
Működési célú átvett pénzeszköz államháztartáson kívülről
0
728
727
99,8%
4
Közhatalmi bevételek
29 910
49.005
48 845
99,6%
5
Önkormányzat működési költségvetésének támogatása
20 657
27 659
27 659
100,0%
6
Működési bevétel összesen
103 682
134 727
133 810
99,3%
7
Felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz értékesítés
0
12
12
100,0%
8
Felhalmozási célú támogatás államháztartáson belülről
0
9 500
9 500
100,0%
9
Felhalmozási célú átvett pénzeszköz
0
0
0
 0,0%
10
Felhalmozási bevételek összesen
0
9 512
9 512
100,0%
11
Finanszírozási bevétel-működési célú
22.227
32 230
32 230
100,0%
12
Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú
7.300
30 154
30 154
100,0%
13
Finanszírozási bevétel összesen
29 527
62 384
62 384
100,0%
14
Tárgyévi bevételek összesen
133 209
206 623
205 706
99,5%
15
Személyi juttatás
39 734
42 373
38 146
90,0%
16
Munkaadókat terhelő járulék
4 164
4 418
4 148
93,8%
17
Dologi kiadás
59 365
66 080
48 151
72,8%
18
Működési célú támogatásértékű kiadás államháztartáson belülre
19 807
23 459
21 507
91,6%
19
Működési célú pénzeszközátadás államháztartáson kívülre
300
524
224
42,7%
20
Működési célú tartalék
0
22 064
0
0,0%
21
Ellátottak pénzbeli juttatása
1 900
1 694
1 584
93,5%
22
Működési kiadás összesen
125 270
160 612
113 760
70,8%
23
Felújítás
0
5.203
2.509
48,2%
24
Beruházás
3.800
9 346
6 589
70,5%
25
Egyéb felhalmozási célú kiadás
3.500
21 656
2
0,0%
26
Felhalmozási kiadás összesen
7.300
36 205
9.100
25,1%
27
Finanszírozási kiadások
639
9.806
9.806
100,0%
28
Tárgyévi kiadás összesen
133 209
206 623
132 666
64,2%
 
Hunya Község Önkormányzata a 2022. évi költségvetési bevételeinek módosított előirányzatát 99,5 %-ban, kiadásait 64,2 %-ban teljesítette.
                                                                                                                     
Az önkormányzat bevételeinek alakulása
 
Az önkormányzat működési bevétele 99,3 %-ban teljesült.
 
Működési célú támogatások államháztartáson belülről
 
·         Önkormányzatok működési támogatásai
 
Hunya Község Önkormányzata a 2022-es évben állami támogatásként 27.659 ezer Ft-ot realizált, mely az alábbi tételekből tevődik össze:
                                                                                                                                Adatok ezer forintban
Megnevezés
Összeg
Önkormányzatok működésének általános támogatása
14 471
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
0
Kulturális feladatok támogatása
2 270
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés támogatása
0
Működési célú kiegészítő támogatás (iparűzési adóbevétel kiegészítése)
7 002
Működési célú kiegészítő támogatás
3 916
Működési támogatás összesen
27 659
 
Az önkormányzat részére 2022. évre a település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatokhoz 14.471 ezer Ft támogatás (zöldterület gazdálkodáshoz 2.610 ezer Ft, közvilágítás fenntartás támogatása 4.389 ezer Ft, köztemető fenntartásra 616 ezer Ft, közutak fenntartásához 1.967 Ft, az egyéb kötelező önkormányzati feladatokhoz 4.800 ezer Ft, a lakott külterülettel kapcsolatos feladatokhoz 89 ezer Ft támogatás) került megállapításra. 2022. évben az önkormányzat kulturális feladatainak finanszírozására 2.270 ezer Ft támogatásban részesült. Az intézményen kívüli gyermekétkeztetés keretében jogosultág hiányában nem kapott támogatást az önkormányzat. A működési célú kiegészítő támogatás jogcímen az önkormányzat 7.002 ezer Ft támogatásban részesült, mellyel az iparűzési adóbevétel kiesése került kompenzálásra. Az önkormányzat 2022. évben működési célú kiegészítő támogatás keretében a polgármester béremelésére 3.916 ezer Ft összegű támogatásra volt jogosult. A 2022. évi állami támogatás elszámolása során 495 ezer Ft összegű támogatás visszafizetési kötelezettség keletkezett. A visszafizetési kötelezettség abból adódott, hogy az időközi polgármester választás eredményeként a polgármester főállás helyett tiszteletdíjasként látja el feladatát.
 
 
·         Egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről
 
Államháztartáson belülről és kívülről átvett működési célú támogatási bevétel 33.588 ezer Ft összegben teljesült. Az önkormányzat háziorvosi és fogorvosi alapellátásra a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől (NEAK) származó bevétele 16.358 ezer Ft. Ebbe a bevételi kategóriába tartozik még az Nemzeti Foglalkoztatási Alaptól származó bevétel, melyet a közmunkaprogram működési költségeinek fedezetére biztosítottunk 14.509 ezer Ft összegben. A diákmunka támogatása 217 ezer Ft összegben realizálódott.1.594 ezer Ft volt a Kulturális Alap támogatása, 85 ezer Ft pedig a Regionális hulladékkezelő bérleti díjának önkormányzatra eső összege, továbbá 98 ezer Ft az Orosháza és térsége ivóvízminőségjavító programra létrejött társulás megszűnéséhez kapcsolódó vagyonfelosztásból az önkormányzatot megillető bevétel összege.
Az önkormányzat működési célú támogatást kapott 727 ezer Ft összegben vállalkozásoktól, melyből 725 ezer Ft a kulturális rendezvények költségei finanszírozását szolgálta, illetve 2 ezer Ft pedig a használt olaj begyűjtéséhez kapcsolódott.
 
 
·         Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről
 
A felhalmozási célú támogatás 9.500 ezer Ft összegben realizálódott. Az önkormányzat a Magyar Faluprogram keretében4.500 ezer Ft összegű támogatást nyert közterületi játszótér felújítására, valamint 5.000 ezer Ft összegű támogatást a temető infrastrukturális fejlesztésére.
 
·         Adóbevételek teljesülése
 
A 2022. évi adóbevételek teljesülését az alábbi táblázat mutatja be:
 
             Adatok ezer forintban 
Adónem
Eredeti éves terv
2022. évi bevétel
Teljesülés %-a
Eltérés a tervtől
Kommunális adó
4.500
4.829
107,3
329
Iparűzési adó
25.000
43.344
173,3
18.344
Pótlék
100
325
325,00
225
Helyi adók összesen
29.600
48.498
163,8
18.898
Iparűzési adó állami kompenzációja
6.000
7.002
116,7
 
612
 
 
Az adóbevételek az éves eredeti tervhez képest 163,8 %-ban teljesültek, ami 18.898 ezer Ft-tal több, mint a tervezett éves bevétel. Ezt az iparűzési adó bevételének növekedése okozta annak ellenére, hogy 2022. évben is a mikro-, kis- és középvállalkozások központi döntés alapján megfelezhették a fizetendő iparűzési adóelőlegüket. A 25.000 főnél kisebb lakosságszámú települések esetében az állam teljes egészében megtérítette az így kieső adóbevételt, ami további 7.002 ezer Ft iparűzési adóhoz köthető állami támogatás előleget jelentett. Az állami támogatás elszámolására a 2022. évi iparűzési adóbevallás feldolgozását követően 2023. októberében kerül sor.
 
Az adókintlévőségek alakulását az alábbi táblázat mutatja be:
                                                                                                                      Adatok ezer forintban
Adónem
Nyitó hátralék 2022.01.01.
Nyitó hátralékból még fennáll 2022.12.31.
Folyó évi hátralék keletkezése 2022. évben
Összes hátralék 2022.12.31.
Hátralék változás
2.897
1.612
1.425
3.037
 
140
 
Iparűzési adó
756
146
1.421
1.567
811
Gépjárműadó
551
361
0
405
-146
Pótlék
439
301
511
812
373
Összesen:
4.643
2.420
3.357
5.821
1.178
 
2022. évben 2.223 ezer Ft-tal csökkent az év eleji nyitó hátralék. Az év során keletkezett hátralék 3.357 ezer Ft volt, így 1.178 ezer Ft-tal nőtt összességében az adókintlévőségek nagysága. A gépjárműadóban megmaradó 405 ezer Ft hátralékot továbbra is önkormányzatunknak kell behajtani, de a teljes összeget tovább kell utalni a központi költségvetés részére.
A nyitó hátralék csökkenését a befizetéseken túl az elévült adótartozások leírása okozta, melynek alakulását a következő táblázat szemlélteti:
 
                                                                                                                                  Adatok forintban
 
Túlfizetés
Tartozás
Magánszemélyek kommunális adója
 
 283.652
Helyi iparűzési adó
 
 145.650
Gépjárműadó
 
 95.440
Pótlék
 
 48.704
Összesen:
 
 573.446
 
·         Közvetett támogatások:
 
Az önkormányzat a helyi adórendelete alapján magánszemélyek kommunális adójában és iparűzési adóban biztosít kedvezményt, mentességet az adó megfizetéséből. 2022. évben az összes biztosított kedvezmény, mentesség 2.964 ezer Ft volt, ami közvetett támogatásként csökkentette az önkormányzat adóbevételét.
                            
                                                                Adatok ezer forintban
Adókedvezmény, mentesség
Összeg
6.500 Ft/év mértékben az építési tilalom alatt nem álló telek után.
344
3.000 Ft/év mértékben, aki a tárgyév január 1. napján a 65. életévét betöltötte, az adó tárgyát képező ingatlanban életvitelszerűen egyedül lakik.
195
4.000 Ft/év mértékben, akinek az adó tárgyát képező ingatlana a település külterületén található.
144
Kommunális adó közvetett támogatás összesen:
683
Mentes az adó megfizetése alól az a vállalkozó, akinek a vállalkozási szintű adóalapja az 500 ezer forintot nem haladja meg.
2.281
Iparűzési adó közvetett támogatás összesen:
2.281
Összes közvetett támogatás 2022. évben:
2.964
 
 
·         Önkormányzati saját bevételek
 
Az Önkormányzat saját működési bevételei 99,3 %-ban teljesültek.
 
Hunya Község Önkormányzatának saját bevételeit az alábbi tételek alkotják:
 
                                                                                                                               Adatok ezer forintban
Megnevezés
Megjegyzés
Összeg
Készletértékesítés bevétele
Közmunkaprogramban készlet értékesítés
22  
Szolgáltatás ellenértéke
Térítési díj, jogosítvány újítás, mázsálás
 204   
Közvetített szolgáltatások
Továbbszámlázott rezsidíjak
142   
Tulajdonosi bevételek
Önkormányzati épületek bérbeadása
7 536   
Ellátási díjak
Étkeztetés
10 926   
Kiszámlázott ÁFA
Kiszámlázott ÁFA
2 998   
ÁFA visszaigénylés
Visszaigényelt Áfa
1 363
Kapott kamatok
Kamatbevétel
103  
Egyéb működési bevétel
Előző évről földgáz, áramdíj visszatérítés
387  
Biztosító által fizetett kártérítés
Kártérítés
37
Önkormányzati működési bevételek összesen
 
23.718
 
A saját bevételek körében a tulajdonosi bevétel jogcímen 314 ezer Ft összegű hátralék keletkezett, melyből 180 ezer Ft bérleti díj tartozás, 134 ezer Ft pedig haszonbérleti díj tartozás. 
 
·         Finanszírozási bevételek
 
2022. évben a finanszírozási bevétel összege: 62.384 ezer Ft. Az önkormányzatnak 2022. évet megelőzően 52.390 ezer Ft összegű maradványa keletkezett, mely összegből 33.794 ezer Ft kötelezettséggel terhelt maradvány volt, a szabad maradvány összege 18.596 ezer Ft volt, mely összeg a település 2022. évi költségvetési pozícióját pozitívan befolyásolta.
Az egyéb finanszírozási bevétel az állami támogatás megelőlegezésének összegéből származik.
 
 
Az önkormányzat kiadásainak alakulása
 
Az önkormányzat kiadásai a módosított előirányzathoz képest 64,2 %-ban teljesültek, melyből a működési kiadás 70,8 %-os teljesítést mutat, a tervezett felhalmozási kiadások 25,1 %-ban teljesültek.
 
A működési kiadásokon belül a személyi juttatás 90,0 %-ban került kifizetésre. A személyi juttatás körében a 2 fő 8 órás és az egy fő 4 órás közalkalmazott juttatásait, a közmunkaprogramban kifizetett béreket, a kulturális feladattal kapcsolatban 1 fő munkatörvénykönyve alapján foglalkoztatott illetményét, valamint a polgármester részére kifizetett juttatást számoltuk el. Itt számoljuk el továbbá az önkormányzattal megbízási jogviszonyban lévők díját is.   
 
Az önkormányzatnak 2022. évben is lehetősége volt a közmunkaprogram keretében átlagosan 11 fő közfoglalkoztatott foglalkoztatására. A támogatás intenzitása a hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás esetében 90%-os mértékű, a mintaprogram esetében 100 %-os volt.
 
A munkaadókat terhelő járulék 93,8 %-ban teljesült. Az önkormányzatot a szociális hozzájárulási adó címén 13% járulékfizetési kötelezettség terheli a bruttó személyi juttatás után, a közfoglalkoztatás bérköltsége továbbra is 50%-os járulék kedvezményben részesült.
A dologi kiadások módosított előirányzatának 72,8 %-a lett felhasználva. Az önkormányzat dologi kiadásai közt számolja el a kötelező feladatai ellátása során a település hulladék kezelésével, a köztisztasági tevékenységi feladatokkal, a települési közvilágítási feladatokkal kapcsolatos kiadásait. A községgazdálkodás kiadásai között jelentkeznek a közkifolyók üzemeltetésével kapcsolatban felmerülő kiadások, a településüzemeltetéshez, belvíz, zöldterület-gazdálkodáshoz és útfenntartáshoz kapcsolódó kiadások. Az önkormányzatnál a háziorvosi-, és fogorvosi alapellátás költségei és a konyha költségei jelentős kiadási tételt képviselnek a dologi kiadásai körében.
                                                        
Egyéb működési célú kiadások
A működési célú támogatásértékű kiadások 91,6 %-ban teljesültek, ezen kiadások között jelentős összeget tesz ki a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyát érintő általános működési kiadásai kiegészítése.
Az alábbi táblázat a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyai kirendeltségének 2022. évben felmerült kiadásait és realizálódott bevételeit, a feladathoz kapcsolódó állami támogatás összegét és Hunya Község Önkormányzata kiegészítő támogatásának összegét mutatja
.
                                                                                                                                  Adatok ezer forintban
Megnevezés
Összeg
Személyi juttatás
11.161
Munkaadókat terhelő járulék
1.580
Dologi kiadás
395
Jegyző bér+járulék lakosságarányos része
630
2022. évi képzési normatíva 3 fő
84
Közösen használt szoftverek, programok
156
Jegyző saját gépjármű hivatali célú használatának költsége
 8
Kiadás összesen
14.014
Működési állami támogatás
9.112
Önkormányzati hozzájárulás
4.902
Bevétel összesen
14.014
 
2022. évben a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyai kirendeltsége működési kiadása 14.014 ezer Ft összegben merült fel. 2022. évben az Önkormányzati Hivatal Hunyai kirendeltségére eső állami támogatást Gyomaendrőd Város Önkormányzata igényelte és továbbította a Közös Önkormányzati Hivatal felé. A Hivatal Hunyai kirendeltsége működéséhez 2022. évre 9.112 ezer Ft állami működési támogatást kapott 1,65 fő köztisztviselői létszámra (a tényleges létszám 3 fő).  Hunya Község Önkormányzata a Hivatal Hunyai kirendeltségének 2022. évi működési kiadásait 4.902 ezer Ft-tal egészítette ki. Az Önkormányzat 2022. évben 3.454 ezer Ft összegű (ezen összegből 1.141 ezer Ft a 2021. évi elszámoláshoz kapcsolódott) támogatást utalt Gyomaendrőd Város Önkormányzata részére, továbbá a 2022. évi elszámolás során 1.448 ezer Ft összegű kiegészítő támogatás 2023. évben lett átutalva.
A településen 2022. október 2-án időközi képviselő és polgármester választásra került sor. A választás lebonyolításának felmerülő költségét az önkormányzat saját forrásból biztosította. A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal által lebonyolított időközi választás kiadása 1.230 ezer Ft összegben merült fel, melyhez az önkormányzat pénzeszközátadási megállapodás alapján biztosította a forrást.
Egyéb működési támogatásként merült fel a Család-és gyermekjóléti Szolgálat működéséhez biztosított 416 ezer Ft. Az önkormányzat az önkormányzati társulások részére 23 ezer Ft összegű hozzájárulást biztosított. A település egészségügyi feladatok (szúnyoggyérítés) keretében Gyomaendrőd Város Önkormányzata, mint gesztor önkormányzat lebonyolította a közbeszerzési eljárást. A felmerülő szakértői díj és eljárási díj Hunya Község Önkormányzatát lakosságszám arányosan terhelte 50 ezer Ft összegben, pénzeszköz átadási megállapodás alapján. Ebrendészeti feladatokhoz 25 ezer Ft-tal járult hozzá az önkormányzat. Az önkormányzat megállapodás alapján 2018, 2019, 2020. évekre a védőnői feladatok ellátására 864 ezer Ft összeggel járult hozzá.
Az önkormányzatnak 2022. évben 11.767 ezer Ft szolidaritási hozzájárulás fizetési kötelezettsége keletkezett.
Az önkormányzatnak a 2021. évi állami támogatás elszámolásából adódóan 9 ezer Ft visszafizetési kötelezettsége keletkezett az intézményen kívüli étkeztetéshez kapcsolódóan. 2021. évben a működési célú kiegészítő támogatás jogcímen az önkormányzat 5.612 ezer Ft támogatási előlegben részesült az iparűzési adóbevétel kiesése kompenzálására. A 2021. évi iparűzési adó bevallás alapján a kiegészítő támogatás elszámolása eredményeként 2.077 ezer Ft támogatás visszafizetési kötelezettség keletkezett.
A Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium részére, a gyerekek utaztatásához biztosított önkormányzati támogatás összege 224 ezer Ft volt.
Civil szervezetek körében 2022. évben nem nyújtott támogatást az önkormányzat.
Ellátottak pénzbeli juttatásai körében az önkormányzat 1.584 ezer Ft támogatást fizetett ki.
Felújítási kiadások
 
Az önkormányzat felújítási kiadásai 2.509 ezer Ft összegben, 48,2 %-os mértékben merültek fel, mely összeg a Magyar Faluprogram keretében a Játszótér felújításra lett fordítva.
 
Beruházási kiadások
 
Az önkormányzat fejlesztési kiadásokra 6.589 ezer Ft-ot fordított. A Magyar Faluprogram keretében a temető infrastrukturális fejlesztésének kiadására 4.772 ezer Ft összeg merült fel. A TOP-Plusz pályázat keretében a belterületi utak fejlesztése pályázati dokumentáció elkészítésével kapcsolatban 318 ezer Ft költség merült fel.
Az önkormányzat vásárolt egy porszívót 25 ezer Ft összegben, egy benzinmotoros láncfűrészt 45 ezer Ft összegben, a lízingelt nyomtatót 32 ezer Ft maradványértéken vásárolta meg az önkormányzat, a részletre vásárolt mobil telefon 61 ezer Ft összegben merült fel a beszámolás időszakában. Az önkormányzat a fogorvosi rendelőbe 150 ezer Ft összegben vásárolt eszközöket (orvosi ülőszéket és polimerizációs lámpát). Az önkormányzat épületében 788 ezer Ft–ba került 2 db klíma vásárlása és beszerelése, valamint 91 ezer Ft-ért 3 db irodai szék vásárlására került sor. 282 ezer Ft összegben konyhai eszköz beszerzése történt.
Az önkormányzat a Helyi fejlesztések pályázathoz az emlékfák telepítéséhez 25 ezer Ft összegben tervet készíttetett.
 
Egyéb felhalmozási célú kiadás
 
A Magyar Faluprogram keretében az orvosi műszer beszerzés támogatás elszámolása során az önkormányzatnak 2 ezer Ft összegű visszafizetési kötelezettsége keletkezett.
 
Az Önkormányzat maradványának alakulása
 
Az önkormányzatnak 2022. évi költségvetésének végrehajtása során 73.040 ezer Ft maradványa keletkezett, melyből 46.251 ezer Ft kötelezettségvállalással terhelt, az alábbi feladatokra:
·         2.137 ezer Ft közfoglalkoztatási támogatás előleg, melynek elszámolása 2022. decemberi, 2023. januári és 2023. februári bér kiadásaihoz kapcsolódik,
·         826 ezer Ft a 2022. évi állami támogatás megelőlegezésének visszafizetése,
·         9.111 ezer Ft NEAK támogatás,
·         163 ezer Ft polgármester bérfejlesztés 2022. decemberre eső összege,
·         49 ezer Ft a kulturális bérfejlesztés 2022. decemberre eső része,
·         495 ezer Ft polgármester bérfejlesztés összegének visszafizetési kötelezettsége, a polgármester választás eredményeként tiszteletdíjasként látja el a megválasztott polgármester a feladatát,
·         203 ezer Ft NEAK támogatás visszafizetési kötelezettség, mely abból adódik, hogy a fogorvos betegsége miatt 2022. szeptember hónaptól év végéig a támogatás nem került felhasználásra,
·         9.260 ezer Ft a 2022. évi tervezett fejlesztési kiadásokra (500 ezer Ft vízkárelhárítási terv készítés, 3.000 ezer Ft település fejlesztés, 250 ezer Ft konyhai eszközbeszerzés, 421 ezer Ft a VP6-19-2-1-54-21 helyi fejlesztések saját erő, 1.588 ezer Ft 4 épület villámhárító rendszer kiépítése, 3.500 ezer Ft 2022. évben induló pályázatok saját erejére és megelőlegezésére),
·         2.133 ezer Ft a Magyar Faluprogram keretében a játszótér felújítási projekt támogatás 2023. évre áthúzódó része,
·         175 ezer Ft a Magyar Faluprogram keretében a temető infrasrukturális fejlesztésének 2023. évre áthúzódó része
·         2.203 ezer Ft a víziközmű számla egyenlege,
·         1.420 ezer Ft a TOP 2.1.3 belterületi belvízvédelmi rendszer projekt fel nem használt részének visszafizetési kötelezettsége,
·         1.933 ezer Ft a TOP 2.1.3 belterületi belvízvédelmi rendszerrel kapcsolatos projekt elszámolásából adódó visszafizetési kötelezettség,
·         16.143 ezer Ft a 2023. évi költségvetés működési egyensúlyának biztosítására elkülönített keret.
 
Az önkormányzat 2022. évi maradványából 26.789 ezer Ft szabad maradványként mutatható ki.
Az önkormányzat vagyonának alakulása
Az önkormányzat tárgyi eszközeinek nettó értéke 2022. évben 728.846 ezer Ft-ról 704.429 ezer Ft-ra csökkent. 2022. évben megvalósult felújítások és fejlesztések közel 6 millió Ft-tal járultak hozzá a növekedéshez. A tárgyévben elszámolt értékcsökkenés 30 millió Ft-tal csökkentette az önkormányzat vagyonát. Az önkormányzat tevékenysége során arra törekszik, hogy megóvja a tulajdonában lévő vagyontárgyak állagát, ennek érdekében minden évben szerepel tervei között ingatlan felújítás, illetve pénzügyi lehetőségeihez mérten beruházási, fejlesztési kiadás.
Hunya Község Önkormányzata 2022. évi gazdálkodása kiegyensúlyozott volt, a rendelkezésre álló bevételei biztosították a feladat ellátásához szükséges forrásokat.
Beszámoló a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés végrehajtásáról
 
A belső kontroll rendszer működtetését az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 69. §-a teszi kötelezővé a költségvetési szerv vezetője részére. A belső kontroll rendszer keretében biztosítani kell, hogy a működés és gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan és hatékonyan végezzék el, az elszámolási kötelezettség teljesítésre kerüljön és az erőforrásokat megóvják a károktól és veszteségtől. Működtetéséről a jegyző, mint a költségvetési szerv vezetője a jelen költségvetési beszámoló keretei között számol be.
 
I. Szabálytalanságok kialakulásának megelőzése:
 
A szabálytalanságok megelőzésének egyik legfontosabb eleme, hogy a gazdálkodással foglalkozó köztisztviselők számára, hozzáférhetővé váljanak azok a normák, melyek alapján feladataikat ellátják. A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalon belül minden dolgozó számára egységesen biztosított a hatályos önkormányzati és nem önkormányzati normák elérése. A napi munkavégzést szabályozó belső utasítások elérhetősége szintén biztosított. A pénzügyi irányítási és ellenőrzési feladatok magukban foglalják a pénzügyi döntéseket megelőző és azt megalapozó dokumentumoknak a megfelelő előkészítését is. A képviselő-testületek döntéseinek nyilvántartása elektronikusan történik, mely lehetővé teszi a megalapozó előterjesztések megismerését és későbbi időpontokban történő visszakeresését.
 
Az ASP szakrendszer bevezetését követően felülvizsgálatra került a kötelezettségvállalási, utalványozási, ellenjegyzési jogosultság. Az önkormányzat nevében kötelezettségvállalásra a polgármester jogosult, melyet az önkormányzat gazdálkodási szabályzata rögzít.
A munkavállalók részére biztosított, hogy a gazdálkodással, valamint az egyéb munkavégzéssel kapcsolatos hatályos szabályokat és egyéb tájékoztató anyagokat megismerjék, a pénzügyi döntésekre vonatkozó dokumentumok a hatályos előírásoknak megfelelően készüljenek.
Az egységes iratkezelési szabályzat és program alkalmazása, a községi ügyirat kezelés ellenőrzése biztosítja a jogszabályoknak megfelelő iratkezelést, a dolgozók teljesítményének nyomon követését.
A szabálytalanság kialakulásának megelőzését szolgálják a közös hivatal, mint önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési intézmény életében a folyamatosan, heti rendszerességgel megtartásra kerülő osztályvezetői értekezletek, ahol az elvégzendő feladatok megbeszélése mellett lehetőség nyílik a végrehajtás ellenőrzésére, valamint a hivatal gazdálkodásával kapcsolatos folyamatok értékelésére. Az osztályvezetői értekezletekről feljegyzés készül. Az osztályvezetői értekezleten megbeszélésre kerülő témakörök és az ott elhangozottakról készült összefoglalók szintén minden vezető és hivatali dolgozó számára elérhető. Az osztályvezetői értekezleten elhangzottakról az osztályvezetők osztályértekezlet keretében nyújtanak tájékoztatást a dolgozók számára, szintén heti rendszerességgel. Az osztályvezetői értekezleten elhangzottakat a községi és hivatali dolgozók is figyelemmel kísérhetik.
 
A kötelezettség vállaláshoz szervesen kapcsolódik az utalványozás, ellenjegyzés kérdése. Az ellenjegyzésre a pénzügyi osztály vezetője, illetve az általa kijelölt dolgozója jogosult, míg az önkormányzat működésével kapcsolatos kiadások utalványozására polgármester jogosult. Az utalványozásra váró okiratok aláírásának sorrendisége szintén a szabálytalanság megelőzésének eszköze, melynek során az utalványozásra jogosultak egymás feladat ellátására rálátnak, így azzal kapcsolatosan kérdéseket tehetnek fel, ellenőrzési jogosultságaikkal élhetnek. A teljesítés igazolására a polgármester jogosult az önkormányzat Gazdálkodási szabályzata alapján.
 
A kötelezettség vállalás naprakész nyilvántartását az ASP rendszer biztosítja, melynek folyamatos vezetéséért a pénzügyi osztály vezetője felelős.
 
Az önkormányzati munkatársaknak az elmúlt években egy új kifejezéssel, az önkormányzati ASP fogalmával kellett megismerkedniük, az önkormányzatok jelentős részénél pedig már a gyakorlati alkalmazást is meg kellett tanulni. Ez a kötelezettség a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal dolgozói számára 2018-ban és 2019-ben jelentkezett, hiszen a Közös Hivatalt alkotó települések 2019. január 1-jén csatlakoztak az ASP rendszerhez. Az ASP (Application Service Provider, vagyis alkalmazás-szolgáltató) modell lényege, hogy a felhasználók az interneten keresztül vehetik igénybe a távoli szolgáltató központtól a tevékenységük támogatásához szükséges szoftvereket, alkalmazásokat, amelyek segítenek a gazdálkodási, adóztatási, hagyatéki, kereskedelmi feladatok ellátásában. Az elérhető szakrendszerek: az iratkezelési, a gazdálkodási, az adó, a hagyatéki leltár, az ingatlanvagyon-kataszter, valamint az ipar és kereskedelmi szakrendszer segítségével optimalizálhatóak a települések belső működési folyamatai. Az ASP-hez való csatlakozás előnyei: központilag karbantartott programok segítségével hatékonyabbá válik az önkormányzati ügyvitel, az elektronikus ügyintézésnek köszönhetően egyre inkább háttérbe szorul a papír alapú adminisztráció, emellett a települések könnyebben tehetnek eleget az adatszolgáltatási kötelezettségüknek. Az ASP rendszer teljes körű bevezetésére 2019-ben került sor.
 
II. Hatékony gazdálkodás biztosítása
 
A költségvetési intézmény gazdálkodása során a belső kontroll működésének biztosítani kell a hatékony gazdálkodást, az erőforrásokkal való takarékosságot is. A hivatal, mint költségvetési intézmény beszerzései, valamint a gazdasági szervezeti feladatkörébe tartozó költségvetési szervek beszerzései tekintetében a közbeszerzési eljárás vagy amennyiben a beszerzés nem tartozik a Kbt. hatálya alá, úgy a legalább három ajánlat beszerzésének szabálya (Beszerzések lebonyolításának szabályzata szerint) határozza meg az eljárási rendet a beszerzés tárgyának nettó értéke alapján. A fenti szabályok alapján történik a papír, irodai eszközök, festék és festékpatron, üzemanyag beszerzése, mobil szolgáltató kiválasztása. A villamos energia és gáz beszerzése szintén a Kbt. szabályai szerint történt meg évente, ami lehetővé teszi a legkedvezőbb árat adó szolgáltató kiválasztását.
 
III. A meghozott döntések végrehajtásának ellenőrzése
 
A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtását biztosítja egyrészt a testületi döntéseket nyilvántartó rendszer, melyből a lejárt határidejű határozatok jelentéséből egyrészt a képviselő-testület, másrészt a hivatali vezetés is folyamatos információt kap. A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtása nyomon követhető a költségvetési beszámolókból, valamint a zárszámadási rendeletből és a költségvetési intézmények gazdálkodását bemutató rendszeres beszámolókból. Az ASP rendszer alkalmas a gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtásának nyomon követésére is. A döntések nyomon követését biztosítják továbbá azok az eljárások és fórumok is melyek az I. pontban ismertetésre kerültek.
 
A döntések végrehajtásának ellenőrzését szolgálják: a község honlapján megtekinthető képviselő-testületi előterjesztések, rendeletek és jegyzőkönyvek.
 
A döntések végrehajtásának ellenőrzése során nem került feltárásra olyan súlyú szabálytalanság, melynek alapján fegyelmi vagy más eljárást kellett volna kezdeményezni.
 
Az elkövetkező évek nagy kihívása, hogyan hozható összhangba a dinamikus, a folyamatosan változó körülményekhez alkalmazkodni akaró döntéshozatal, a széles körű kockázatelemzésen alapuló alternatívák kidolgozásával. Az informatikai lehetőségek a problémát csak részben képesek megoldani, hatékonyabbá tenni az előkészítést.
 
A hatósági munkavégzés területén a kiadmányozási jogosultságok újra szabályozásával biztosítottá vált a többszöri ellenőrzés, a „négy szem” elvének érvényesülése. A belső kontrollt segíti az ügyvédi tanácsadás igénybevételének lehetősége, melynek során az érintett szervezeti egység vezetőjével együttesen lehet az adott problémát megbeszélni.
 
Külső ellenőrzés
 
·         2020. júliusában a Magyar Államkincstár éves ellenőrzési terve alapján a 2020. évre vonatkozóan átfogó szabályszerűségi pénzügyi ellenőrzést indított. Az ellenőrzés kiterjedt Gyomaendrőd Város Önkormányzatára és költségvetési szerveire, Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Települési Önkormányzati Társulására és intézményeire, a Nemzetiségi Önkormányzatokra, valamint Csárdaszállás és Hunya Község Önkormányzataira. A végleges jelentést 2021. április 22-én kapta meg önkormányzatunk.  Az ellenőrzés javaslatai 3 területre irányultak. A belső kontrollrendszer értékelése alapján 5 intézkedést javasoltak, a könyvvezetési és adatszolgáltatási kötelezettség ellenőrzésével kapcsolatban 2 intézkedést jelöltek meg, az éves költségvetési beszámoló ellenőrzésével kapcsolatos intézkedések száma 3. A megállapításokra intézkedési tervet kellett készítenünk és megküldenünk a Magyar Államkincstár részére. Az ellenőrzés 2022. évben utóellenőrzéssel folytatódott. 2022. április 25-én kaptuk meg az értesítést az utóellenőrzésről, melyben bekérésre kerültek a 2021. évre vonatkozó dokumentumok, mely alapján ellenőrzésre került az intézkedési tervben foglalt feladatok teljesítése. Az utóellenőrzésről készült jelentésben foglaltak alapján az önkormányzat minden feladatot teljesített határidőre. Az utóellenőrzés a jelentés polgármesteri és jegyzői aláírás hitelesítésével 2022. június 29-én lezárásra került.
 
A belső kontrollrendszer működéséről szóló vezetői nyilatkozat az előterjesztés mellékletét képezi.
  
 
Előzetes hatásvizsgálat az Önkormányzat 2022. évi zárszámadási rendeletéhez
 
Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás:
 
Hunya Község Önkormányzatának 2022. évi zárszámadási rendelete alapján megállapítható, hogy biztosított volt a stabil gazdálkodás a település számára. A kapott állami támogatás, a realizálódott helyi adó és egyéb saját bevétel biztosította a forrást a kötelező és önként vállalt feladatok ellátásához. A 2022. évi zárszámadási rendelet 73.040 ezer Ft maradványt tartalmaz, melynek összege a település 2023. évi költségvetését pozitívan befolyásolja.
 
A közfoglalkoztatási programok megteremtették annak a lehetőségét, hogy meginduljon az értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága.
 
A szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források adottak voltak.
 
Környezeti és egészségi hatás:
 
A megalkotásra kerülő rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. A település-egészségügy működéséhez szükséges források biztosítottak voltak.
 
Adminisztrációs teher:
 
A feladatok ellátása adminisztrációs többlet teherrel nem járt. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartása és szükséges mértékű fejlesztése biztosított volt.
 
A jogszabály megalkotásának szükségessége:
 
A zárszámadási rendelet megalkotását az Alaptörvény, illetve az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő, megalkotása kötelező, elmaradása esetén az önkormányzat törvénysértést követne el.
 
A jogszabály alkalmazásának személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételei:
 
A település 2022. évi zárszámadási rendeletében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezett a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.
 
 
Indoklás az önkormányzat 2022. évi zárszámadási rendeletéhez
 
Az 1.§-ban meghatározott 205.706 ezer Ft bevételi főösszeg és 132.666 ezer Ft kiadási főösszeg a ténylegesen realizálódott bevételek és kiadások összegét tartalmazza.
 
A 2.§-ban meghatározott bevétel az ellátandó feladatok során realizálódott bevételeket tartalmazza.
 
A 3.§-ban meghatározott jogcímenként ténylegesen befolyt bevételek feladatonként lettek kimutatva.
 
Az 4.§-ban meghatározott 113.760 ezer Ft összegű önkormányzati működési kiadások az önkormányzat működési feladataihoz igénybe vett személyi és tárgyi feltételek biztosításának költségeit tartalmazza. Az önkormányzati segélyezés körében kifizetett kiadás az önkormányzat szociális rendelete alapján kifizetett támogatások összegét tartalmazza.
 
Az 5.§ a működési kiadások kormányzati funkciónkénti részletezését tartalmazza.
 
A 6.§ az önkormányzat felújítási, beruházási, egyéb felhalmozási és finanszírozási kiadásait mutatja be.
 
A rendelet 7.-15.§-ban rögzített mellékletekben megjelenő kimutatásokat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő.
 
A beszámolót készítő Ugrainé Gróf Éva mérlegképes könyvelő regisztrációs száma: MK180217
 
Kérem a Képviselő-testületet Hunya Község Önkormányzata 2022. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló önkormányzati rendelet tervezet szerinti megalkotására. 
 
 
 
 
Döntéshozói vélemények

Ügyrendi Bizottság    
 
Döntési javaslat

"2022. évi zárszámadási rendelet megalkotása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Hunya Község Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2023. (…) önkormányzati rendelete
Hunya Község Önkormányzata 2022. évi költségvetésének végrehajtásáról

 
Hunya Község Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. § Hunya Község Képviselő-testülete Hunya Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) 2022. évi zárszámadásának
a) bevételi fő összegét 205.706 ezer forintban,
b) kiadási fő összegét 132.666 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
 
2. § Az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevétel teljesítése 133.810 ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek teljesítése 9.512 ezer forint,
c) a működési célú finanszírozási bevétel teljesítése 32.230 ezer forint,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevétel teljesítése 30.154 ezer forint
a 2. mellékletben részletezettek szerint.
 
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
 
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak teljesítése 113.760 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási teljesítési összegből:
a) személyi juttatás 38.146 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 4.148 ezer forint,
c) dologi kiadás 48.151 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 21.507 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 224 ezer forint,
f) a működési célú tartalék 0 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 1.584 ezer forint
a 4. mellékletben részletezettek szerint.
 
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
 
6. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az Önkormányzat felhalmozási kiadásainak teljesítése 9.100 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási teljesítési összegből:
a) felújítási kiadás 2.509 ezer forint,
b) beruházási kiadás 6.589 ezer forint,
c) egyéb felhalmozási célú kiadás 2 ezer forint.
(3) Az Önkormányzat finanszírozási kiadása 9.806 ezer forint.
(4) A felhalmozási kiadásokat és a finanszírozási kiadásokat a 6. melléklet részletezi.
 
 7. § Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 7. melléklet tartalmazza.
 
8. § Az Önkormányzat jóváhagyott és teljesített átlagos statisztikai állományi létszámadatait a 8. melléklet tartalmazza.
 
9. § Az Önkormányzat 2022. évi előirányzat felhasználási ütemtervét és annak teljesítését a 9. melléklet tartalmazza.
 
10. § Az Önkormányzat vagyonának kimutatását a 10. melléklet tartalmazza.
 
11. § A közvetett támogatások mérlegét a 11. melléklet tartalmazza.
 
12. § Az Önkormányzat 2022. évi maradványa 73.040 ezer Ft, a 12. melléklet tartalmazza.
 
13. § Az Önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak alakulását 2022-2025. években a 13. melléklet mutatja be.
 
14. § A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 14. melléklet tartalmazza.
 
15. § Az önkormányzat tartós kötelezettségvállalásáról készült kimutatást forrásonként a 15. melléklet tartalmazza.
 
16. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
 
    

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe