3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület (2014-2019)
2016. június 23-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés a Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola területére vonatkozó, 9/2016. (II. 16.) KT határozatban foglaltak szerinti Helyi Építési Szabályzat és mellékletei módosítására
Készítette:   Érces Gergő főépítész
Előterjesztő:   Wágnerné Bartha Zsuzsanna alpolgármester

Előzmények

A Német Nemzetiségi Önkormányzat a Brózik Tibor Diáksport Egyesület tornaterem építési kérelme alapján kezdeményezte a Taksony, 198 hrsz.-ú és 206 hrsz.-ú ingatlanok összevonását és a HÉSZ módosítását, oly módon, hogy a csatolt területen egy új tornaterem megépíthető legyen.

Az iskola és a NNÖ a négy évvel ezelőtt 24 millió Ft értékben megépített szabadtéri sport- pálya helyére, annak elbontásával tervez egy új tornatermet létesíteni, annak ellenére, hogy korábban a pálya megépítéséhez benyújtandó pályázat sürgősséggel való elbírálásának egyik indoka az volt, hogy ez a sportpálya egy későbbi lefedéssel egész évben alkalmas lesz a testnevelési igények biztosítására.

Az iskola 2015. évi beszámolójában (kelt: 2015. október 22.) a következő szerepel: „…Szerencsés a helyzetünk abból a szempontból, hogy tornatermünk, és új sportpályánk rendkívül sok sportrendezvényt fogad be, rendszeres edzési lehetőséget kínál nemcsak tanulóink, de a község és a környék fiataljai számára is…. Szeretnénk lefedni a rekortan burkolatú pályát. Az iskola költségvetésében 10 Millió forintot különítettünk el erre, és egy buborék sátrat szerettünk volna vásárolni. A települési önkormányzat nem támogatta a buborék sátorral való lefedést. Egyeztetések után egy másik megoldás kapott zöld utat, nevezetesen a fix szerkezet. Egy pályázat került beadásra, melynek sikerességében nagyon bíztunk….”

A Képviselő Testület már 2014-ben elhatározta, hogy a következő évben megkezdi Taksony teljes területét érintően a településfejlesztési koncepció, valamint a településrendezési eszközök és a HÉSZ felülvizsgálatát és egy integrált településfejlesztési stratégia elkészítését.

2015. decemberében pedig felülvizsgálta a KT az önkormányzati intézmények helyzetét, és a prioritások felállítása mellett meghatározza a hosszú távú fejlesztési lehetőségeket, irányokat. Mindkét esetben kiemelt helyen szerepel az általános iskola.

Ezen időszak alatt is több alkalommal, több fórumon keresztül kérte az önkormányzat az iskola vezetését, hogy a pedagógiai programot és az iskola hosszú távú fejlesztési elképzeléseit juttassa el a települési önkormányzat, mint tulajdonos részére, de ez idáig erre nem került sor.

Taksony Nagyközség Önkormányzatának álláspontja és célja ismert:

-          A gyermekek érdekeinek, fejlődésének legmagasabb szintű képviselete.

-          Felelős, átgondolt, hosszú távú, fenntartható fejlesztési koncepció alkotása, megvalósítása és gondozása.

-          A befektetett vagyon, értékek gondos kezelése.

-          A Német Nemzetiségi Önkormányzattal történő szoros együttműködés.

A cél, Taksonyban a hagyományokon alapuló, jövőt építő, új generációk képzése, ennek a célnak való megfeleléshez szükséges feltételek megteremtése.

Az általános iskolák tervezésének alapja a pedagógiai program alapján elkészített és jóváhagyott tervezési program. Az intézményt a helyi településrendezési tervek és a helyi építési szabályzat alapján kell telepíteni.

Épületek településszerkezetbe történő illeszkedésének követelményeit a képviselő-testület dönti el.

A szabályozás végrehajtását a polgármester a főépítész útján gyakorolja, a szakmai előírások, és a helyi érdekek figyelembevételével.

A tervezési programot a polgármester - a főépítész útján - és a használó állítja össze a pedagógiai program és a helyi építési szabályzatban foglalt követelmények figyelembevételével, melyet a képviselő testület hagy jóvá.

Alapelv: a helyhez illeszteni az épületet, nem a tervhez alakítani a helyet, ezért fontosak:

-          rejtőzködő tömeg a szomszédok elnyomásának elkerülésére;

-          csak a szükséges térigény, minél kevesebb zöldfelület elvétele a gyerekektől;

-          intenzív kapcsolat a meglévő épületekkel a használat érdekében;

-          hasznosított lapos tető a térnyerés céljából a gyerekek részére;

-          többfunkciós használat követelményei mindenkinek.

A KT településfejlesztésre vonatkozó álláspontja és célja alapján a kérelem nem volt és jelenleg sem kezelhető önállóan, csakis komplexen. Ismert, hogy szükség van új tornateremre, sportudvarra, új tantermekre, új étkezőre, újra kell aktiválni a szabadtereket, újra kell gondolni a régi önálló épületeket, új innovatív funkciókat kell létrehozni. De, hogy hány tanteremre, mekkora és milyen funkciójú szabadtéri terekre, stb. van szükség az tervezési feladat. Ennek keretében szükséges és kötelező vizsgálni a gazdasági kérdéseket is. Ez a feladata a folyamatban lévő településfejlesztési koncepció felülvizsgálatának az integrált településfejlesztési stratégia készítésének, amely ebben az évben elkészül.

Mivel ebben az esetben a tornaterem tervezett helyre történő építése ezt a folyamatot időben nem akarta bevárni, ezért szükségessé vált a belterületi szabályozási terv és HÉSZ ide vonatkozó részének külön történő módosítása.

II. A KT a 9/2016. (II. 16.) határozatában elfogadta:

- Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete támogatja a NNÖ és BTDSE kérését, mely szerint egy új tornaterem épüljön a meglévő rekortán sportpálya elbontásával, annak a helyén.
- Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete kezdeményezi a Taksony településrendezési eszközök módosítását az alábbiak szerint:
 

  •       vizsgálat alá kell vonni a 198 hrsz.-ú ingatlan, a 206 hrsz.-ú, 207 hrsz.-ú és 208 hrsz.-ú ingatlanokat
  •       a felülvizsgálat során figyelemmel kell lenni arra, hogy a 198 hrsz.-ú ingatlanhoz a 206 hrsz.-ú ingatlan hátsó, a sportpályát tartalmazó részét kell     hozzácsatolni (a 207 és 208 hrsz.-ú ingatlanok hátsókerti vonalában)
  • meg kell határozni az újonnan kialakítandó telkekre vonatkozó beépítési szabályokat, figyelemmel az előterjesztésben foglalt alapelvr
- A Képviselő-testület a településrendezési eszközök fenti módosításának elkészítésével megbízza a BAU-URB Tervező és Tanácsadó Kft.-t, melynek díja 1.450.000 (egymillió-négyszázötvenezer) Ft + ÁFA + dokumentációs költség (a módosítás költsége a NNÖ-ot terheli).

- A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a tervezési szerződés aláírására.

A településtervezővel Taksony Nagyközség Önkormányzata az NNÖ finanszírozásával 2016. március 3-án megkötötte a tervezési szerződést, amely alapján a szerződéskötéstől számított 3,5 hónap alatt a településtervező elkészíti a véleményezési tervdokumentációt. A véglegesített dokumentációt a településtervező a véleményezési eljárás lezárását követően 6 héten belül elkészíti, majd a véglegesen elfogadott tervdokumentációt 15 napon belül összeállítja.

2016. február 25-én a tornaterem tervező csapata, az általános iskola, az NNÖ, a BTDSE vezetése a polgármesteri konzultáns és a települési főépítész egyeztetést tartott a tervezett épület szabályozásával kapcsolatban.

III. Egyeztetés összefoglalója (2016. 02. 25.):

A főépítész felhívta a jelenlévők figyelmét, hogy a TAO pályázat elnyerése érdekében nagyon fontos a szoros és kölcsönös együttműködés, hogy a projekt megvalósulhasson, ezért minden szereplőnek kifogások nélkül a megoldáson kell együtt dolgoznia.

A tervezők ismertették az előzetes koncepciót, eddigi munkájukat.

A BTDSE elnöke ismertette a rendelkezésére álló információk alapján a TAO pályázat feltételeit és a megbízói igényeket:

  • a kosárlabda szövetség támogatásnak elnyerése a cél
  • a tervezett létesítménynek a gyermekek minden napos testnevelését kell kiszolgálnia
  • a kosárlabda pályát a TAO elvárásainak megfelelően kell kialakítani egy Főpálya és a terem 2 részre osztással 2 mellékpálya kialakításával
  • NB 1-es kézilabda mérkőzések rendezéséhez szükséges paramétereket nem biztosíthatja a létesítmény, annál kisebbnek kell lennie
  • A kosárlabda szövetség TAO előírásait szigorúan be kell tartani, nem lehet sem nagyobb, sem kisebb a sportlétesítmény
  • A kosárlabda szövetség kompetens személyével fel kell venni a kapcsolatot

A főépítész és a polgármesteri konzultáns ismertette a képviselő-testület elfogadott koncepciójában foglalt fő paramétereket:

Alapelv: a helyhez illeszteni az épületet, nem a tervhez alakítani a helyet, ezért fontosak:

-          rejtőzködő tömeg a szomszédok elnyomásának elkerülésére;

-          csak a szükséges térigény, minél kevesebb zöldfelület elvétele a gyerekektől;

-          intenzív kapcsolat a meglévő épületekkel a használat érdekében;

-          hasznosított lapos tető a térnyerés céljából a gyerekek részére;

-          többfunkciós használat követelményei mindenkinek.

A főépítész ismertette továbbá a hatáskörébe és felelősségébe tartozó, a település jövőjét szolgáló szakmai elvárásokat, irányelveket:

A speciális, körülzárt területen egy a szomszédos ingatlanokra maximálisan tekintettel lévő maximum 7 méteres építménymagasságú épület megvalósítása a cél. Az építménymagasság tekintetében a jogi definíción túl a valós tömeg megjelenésének a korlátozása a cél, ezért nem elfogadható a jelenlegi terepszinttől mért 7 méteres tömegen felüli tömeg magasságok megjelenése. A szakmai elvárás egy rejtőzködő, a szomszédos ingatlanok elhelyezkedésére, a környezetre érzékenyen reagáló épület tervezése. A sportlétesítmény kialakítását befolyásoló paraméterek ismeretében a fentiek a létesítmény talajszint alá történő süllyesztésével valósíthatók meg.

Kiemelt célként határozta meg a zöldfelület minimális mértékben történő csökkentését, a lehető legtöbb zöldfelület biztosítását (hasznosított zöldtető, zöld homlokzat).

A beépítés tekintetében, a terület lehető leglazább beépítését irányozta elő, a szomszédos ingatlanok elnyomásának, megfojtásának elkerülése érdekében.

Meghatározta, hogy az épület intenzív módon kommunikáljon a meglévő iskola épületekkel és szabadtérrel.

A településrendezési eszközök: HÉSZ, szabályozási terv módosítása során a terület szabályozását egyedi módon elősegítik, de felhívták a figyelmet a vonatkozó, magasabb rendű jogszabályokban foglaltak következetes betartására.

A tervezők tudomásul vették a fentieket. Tájékoztatták a jelenlévőket, hogy a fenti paraméterek alapján ők is a létesítmény csatlakozó talajszint alá történő süllyesztésével tudják elképzeli az épület megvalósítását. Felhívták a jelenlévők figyelmét, hogy ezzel egy izgalmas építészeti kialakítás valósítható meg.

A tervezők kérték, hogy a terepszint alatti beépítés szabályozása során a lehető legnagyobb területet vehessék igénybe, a vonatkozó jogszabály szerint a maximálisan megengedett paramétereket vehessék igénybe a jogi telekhatárig.

A telekhatárok nyomvonalai miatt a szabályozási tervben a tervezők javasolták építési hely megjelölését, nem a hagyományosan vett oldal- hátsókertek paramétereinek meghatározását.

A tervezők felhívták a figyelmet, hogy az építési szabályzat módosítását mihamarabb meg kell kezdeni, mert az tervezési alapadat, anélkül tervezni felelősséggel nem lehet.

A polgármesteri konzultáns tájékoztatta a jelenlévőket, hogy a fenti kérés evidens, eddig is így kellett kezelni a tervezés folyamatát, így kellett készíteni a koncepciót, ezért ez nem lehet kérdés.

A főépítész ismertette, hogy a településtervezőkkel felvette a kapcsolatot, árajánlat már beérkezett és a képviselő-testület felhatalmazta a polgármestert a szerződést megkötésére. Az érdemi munka megkezdéséhez szükséges a vázlatterv, hogy a településtervezők figyelembe vegyék a szabályozás elkészítéséhez a tervezett épület paramétereit, hogy elősegítsék a terv megvalósulását.

A főépítész tájékoztatta a jelenlévőket, hogy a helyi építési szabályzat, a településszerkezeti terv módosítása, az államigazgatási szervekkel történő jogszabály szerinti kötelező egyeztetések és az állami főépítész jóváhagyása 4-6 hónapos időintervallumot felemésztő eljárás, amelynek minél gyorsabb lebonyolítása érdekében az önkormányzat mindent elkövet, de a jogszabály szerinti eljárást következetesen le kell bonyolítani.

A BTDSE elnökének kérésére a TAO pályázat feltételeinek maximális teljesítése érdekében a tervezők felveszik a kapcsolatot a kosárlabda szövetség által kijelölt kompetens személlyel, hogy egyeztessék a sporttechnikai és kialakítási követelményeket.

A tervezők kérték, hogy amennyiben rendelkezésre áll közműtérkép, úgy azt az önkormányzat jutassa el a részükre. A polgármesteri konzultáns ígéretet tett, hogy amennyiben rendelkezésre állnak a kért adatok, úgy azt az önkormányzat adatszolgáltatás formájában biztosítja, amennyiben nem, úgy azt a tervezőknek a szokásos módon fel kell mérnie.

A főépítész tájékoztatta a jelenlévőket, hogy az egyeztetésen megbeszélt beépítési paramétereket már 2016. február 26-án egyezteti a településtervezővel.

A BTDSE elnöke ismertette, hogy pályázat benyújtásának határideje 2016. április 30. Az érvényes pályázat benyújtásához szükséges minimum az építéshatóság igazolása, amely igazolja, hogy a terv építési engedélyezési eljárásra benyújtásra került az elsőfokú építéshatósághoz.

A főépítész tájékoztatta a jelenlévőket, hogy a korábban megbeszéltek alapján a tervezési területre vonatkozó módosított helyi építési szabályzat és szabályozási terv a vonatkozó jogszabályok által előírt eljárás lefolytatása miatt nem tud elkészülni és hatályba lépni a pályázat beadás határidejéig.

 

Az építtető és a tervezők bemutatták a vázlattervet, amellyel kapcsolatban a főépítész ráerősített a fenti szabályozási kritériumok fontosságára, a követelményként támasztott paraméterek pontos alkalmazására, továbbá tájékoztatta az építtető és a tervezők képviselőit, hogy a követelmények megvalósulásának ellenőrzésére a főépítész nem rendelkezik hatáskörrel. A szabályozás betartásának ellenőrzésével kapcsolatban az illetékesség szerinti elsőfokú építéshatóság rendlelkezik hatáskörrel. A tájékoztatást minden szereplő tudomásul vette.

Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola területére vonatkozó, 9/2016. (II. 16.) KT határozatban foglaltak szerinti Településszerkezeti Terv, valamint a Helyi Építési Szabályzat és mellékleteinek (továbbiakban: dokumentáció) módosításával kapcsolatos egyeztetési eljárása a településrendezési eszközök módosításával kapcsolatos, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) 41. § szerinti egyszerűsített eljárás formájában lezajlott.

A dokumentáció anyagának államigazgatási szervekkel, civil szervezetekkel történő egyeztetése, az Korm. rendeletben előírt véleményezési eljárási rend szerint megtörtént.

Az egyeztetéseket követően a dokumentációt a vonatkozó szabályozásnak megfelelő időintervallumban közzétettük, továbbá szakmai véleményezés céljából megküldtük az Állami Főépítésznek.

 

A közzététel során beérkezett észrevételek

A közzététel során a dokumentációval kapcsolatban észrevétel nem érkezett.

 

Az államigazgatási szervek szakmai véleményei

A véleményezési eljárás során az államigazgatási szervek nyilatkoztak a hatáskörükbe tartozó, jogszabályon alapuló szakmai véleményükről. A véleményeket összegyűjtöttük, majd a jogszabályon alapuló észrevételeket a vonatkozó jogszabályi előírások szerint módosíttattuk a dokumentáció készítéséért felelős, megbízott településtervezővel.

A beérkezett véleményeket az előterjesztés 1. sz. mellékleteként csatolom.

 

Az állami főépítész szakmai véleménye

Az állami főépítészi hatáskörrel rendelkező Pest Megyei Kormányhivatal Építésügyi, Hatósági, Oktatási és Törvényességi Felügyeleti Főosztály Építésügyi Osztály osztályvezetője, az állami főépítész 2016. június 21-én kelt iratában kiadta a dokumentáció záró szakmai véleményét.

A beérkezett záró szakmai véleményt az előterjesztés 2. sz. mellékleteként csatolom.

 

Taksony Nagyközség Önkormányzata a Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola területére vonatkozó szabályozási terv és Helyi Építési Szabályzat módosítását a megbízó BTDSE, NNÖ, általános iskola és a településtervező 2016. márciusi szerződéskötését követően, rendkívül gyors ütemben, 3 hónap alatt lebonyolította, amellyel kiemelten nagy mértékben segítette elő a tornaterem megvalósítását, ezáltal a gyermekek mindennapos testnevelésének a megfelelő színvonalú helyen történő biztosítását.

Szabályozási Terv (belterület) módosítása

 

A belterületi Szabályozási Tervlap módosításának rajzi munkarésze a hatályban lévő Szabályozási Terv, módosítással érintett területére vonatkozó digitális térképi állományra készült.

A megbízás (szerződés) értelmében a település hatályos belterületi Szabályozási Tervlapja (belterület: T-6/mód) a 9/2016. (II.16.) számú KT határozatban foglaltak szerint az alábbiakban kerül módosításra:

- Az iskola területe kettő építési övezetbe kerül besorolásra. A 2005-ös állapot szerinti területet csökken 959,5 m2-el, ez a terület marad a hatályos helyi építési szabályzat szerinti besorolásban Vt-1* építési övezetben, az új tornaterem területe 3352 m2, amely Vt-1** építési övezetbe kerül.

- A Vt-1** építési övezet a következő ingatlanok területéből kerül szabályozásra: a 198-as hrsz-ú területből 959,5 m2, 206-os hrsz-ú ingatlan területéből 2392 m2 terület került Vt- 1** építési övezetbe.

- A 206-208-as hrsz-ú ingatlanok a hatályos HÉSZ szerinti Vt-2 építési övezetben maradnak.

- A tornaterem megépülése után a 206 hrsz-ú ingatlan északi területrésze összevonásra kerül a 198-as hrszú területtel (a meglévő iskola területével).


Döntési javaslat

""

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: érdemi döntés
A Képviselő-testület (2014-2019) a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének

 ……………/2016. (………) Önkormányzati rendelete

a Helyi Építési Szabályzatról szóló

4/2005. (II.16.) számú Önkormányzati rendelet módosításáról

Taksony Nagyközség Helyi Építési Szabályzatának és Szabályozási Tervének módosításáról

 

 

Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 6. § (1) bekezdésében, és a 62.§ (6) bekezdés 6) pontja által biztosított felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Kormányrendelet 9. mellékletében felsorolt államigazgatási szervek véleményének kikérésével az alábbi rendeletet alkotja:

  

1.§ Taksony Nagyközség Helyi Építési Szabályzatáról szóló 4/2005. (II. 16.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) az alábbi 1/C. §-val egészül ki:

„1/C. § Jelen módosítás hatálya az alábbi területekre terjed ki:

Belterületen

─ a 198 hrsz-ú (általános iskola) és a 206-208 hrsz-ú ingatlanok területére.”

2.§ A R. 12. § (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

„(3) A településközpont vegyes területre (Vt) vonatkozó szabályok:

Az építési telek

 

Építési övezet

jele

Beépítési módja

Legkisebb területe

m2

Legnagyobb beépítettsége

terepszint

felett

%

Legnagyobb beépítettsége

terepszint

alatt

%

Legkisebb zöldfelület

%

Építmények

legnagyobb építmény-

magassága

(H)

m

Vt-1

SZ

K

50

70

30

5,5

Vt-1*

SZ

K

50

-

30

12,0

Vt-1**

SZ

3000

60

80

30

7,0

Vt-2

O/Z

800

50

70

30

5,5

Vt-3

O/SZ

600

50

-

30

5,5

Vt-4

SZ

K

50

-

30

7,5

Vt 5

O

800

60

70

30

6,5*

SZ= szabadon álló  

O= oldalhatáron álló

Z= zártsorú

K= kialakult

Vt-1* = Taksony Vezér Általános Iskola és a Fő téri katolikus templom területe

6,5* templom-torony magassági korlátozás nélkül kialakítható

Vt-5 = az építési övezetben építés kizárólag talajvizsgálati jelentés szerint történhet.

 

3.§ A R. 12. § (6) bekezdése az alábbiakkal egészül ki:

„…A Vt-1** építési övezetben az építési hely határainak meghatározásánál a következőket kell figyelembe venni:

Előkert: 6,0 m

Oldalkert: 6,0 m

  Hátsókert: 6,0 m.”

4.§ A R. 12. § az alábbi (10) bekezdéssel egészül ki:

„(10) A terepszint alatti beépítés max80% lehet (telekhatártól 1 m-ig).”

5.§ A R. 12. § az alábbi (11) bekezdéssel egészül ki:

„(11) A Vt-1** építési övezetben a 7,0 m építménymagasság a meglévő terepszinttől értendő. A meglévő terepszintnek a rekortán pálya szintje tekintendő.”

6.§ A R. 12. § az alábbi (12) bekezdéssel egészül ki:

„(12) A telek zöldfelületi arányába csak a 21cm–t meghaladó termőföldvastagsággal kialakított, minimum 20m2-es tetőkert felülete 20%-ban vehető figyelembe zöldfelületként.”

7.§ A R. 12. § az alábbi (13) bekezdéssel egészül ki:

„(13) Az építési helyen kívül a terepszint megváltoztatása +/- 30 cm lehet.”

8.§ (1) E rendelet melléklete a T-6/mód/9 jelű „Taksony Szabályozási Terv (belterület) módosítása (az általános iskola területére vonatkozóan)” című tervlap. Az elfogadást követően a T-6/mód jelű tervlap a változással/módosítással érintett területen hatályát veszti. Jelen rendelet a módosított tervlappal együtt érvényes, azzal együtt alkalmazandó.

(2)E rendelet az elfogadás napjától számított 15. napon lép hatályba. A rendelet előírásait a hatályba lépését követően indított ügyekben kell alkalmazni.

 

Taksony, 2016.…………………………..

 

 

………………………………………….                                ………………………………….

                   /:Kreisz László:/                                                             /:Dr. Micheller Anita:/

                      polgármester                                                                            jegyző

 

 

 

A rendelet kihirdetve:

2016. ……………….

 

 

………………………    

      Dr. Micheller Anita

               Jegyző

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe