2019. július 29-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód településkép védelméről szóló önkormányzati rendelet megalkotásáról | |
Készítette: | Kovács Péter irodavezető | |
Előterjesztő: | Jegyző | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: Tktv.) 4.§ (1) bekezdése és a 16.§ (2) bekezdése alapján minden településnek meg kell alkotnia a településképi rendeletét (továbbiakban: rendelet).
A Tktv. 12. § (2) bekezdése szerint felhatalmazást kap az önkormányzat képviselő-testülete (közgyűlése), hogy - a (2a) bekezdés szerinti jogszabályok hatálya alá tartozó településképi szempontból kiemelt jelentőségű, egyedi településkép-védelem alatt álló terület kivételével - a településképi rendeletben állapítsa meg
a) a településképi követelményeket,
b) az önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer részletes tartalmát,
c) a településképi véleményezési, a településképi bejelentési és a településképi kötelezési eljárásra vonatkozó részletes szabályokat,
d) azon - jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez kötött - építési tevékenységek körét, amelyek megkezdését településképi véleményezési eljáráshoz köti,
e) azon - jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez és az Étv. 33/A. § szerint egyszerű bejelentéshez nem kötött - építési tevékenységek, rendeltetésváltoztatások és reklámelhelyezések körét, amelyek megkezdését településképi bejelentési eljáráshoz köti,
f) a településképi kötelezettség megszegése és végrehajtása esetén alkalmazható bírság esetköreit, a törvény keretei közötti mértékét, kiszabásának és behajtásának módját,
g) a reklámhordozó és reklám elhelyezésére vonatkozó tilalmak és korlátozások alól e törvény által megengedett eltéréseket,
h) a helyi önkormányzat illetékességi területén létesíthető reklámhordozók számát, megjelenésük különös formai (műszaki) követelményeit.
A Tktv. 3. § (1) bekezdése szerint a településképi rendelet
a) az építési tevékenységgel érintett építmények - ideértve a sajátos építményfajtákat is - településképhez való illeszkedését biztosító anyaghasználatára, tömegformálására, homlokzati kialakítására és a zöldfelületek kialakításának módjára,
b) a - településszerkezet, táji környezet, településkarakter vagy egyéb helyi adottság miatt - településképi szempontból meghatározó területekre,
c) az Étv. szerinti helyi építészeti örökség egyedi és területi védelmére, védetté nyilvánítására és a védettség megszüntetésére,
d) * a reklámok, reklámhordozók, cégérek és egyéb műszaki berendezések elhelyezésére és alkalmazására, illetve tilalmára
vonatkozó településképi követelményt tartalmazhat.
A rendelet elkészítésével párhuzamosan felül kell vizsgálnia az önkormányzatnak minden olyan rendeletét, melyek a településkép formálásával kapcsolatos szabályokat, előírásokat tartalmaz, és ezen követelményeket az új településképi rendeletbe kell átemelni.
A városi főépítész elkészítette a Fonyód településkép védelméről szóló önkormányzati rendelet-tervezetét és annak mellékleteit.
A rendelet-tervezet és annak mellékletei közzétételre kerültek, lakossági fórumot szerveztünk, a Képviselő-testület tagjai részére előzetesen megküldtük, valamint szakmai egyeztetésre feltöltésre került a Lechner Tudásközpont erre rendszeresített oldalára. A rendelet-tervezettel kapcsolatban kizárólag a Hírközlési és Média Hatóság jelezte, hogy nem kíván kifogást tenni.
Indokolás:
1.§ - 3.§ A rendelet célját, hatályát határozza meg, valamint az értelmező rendelkezéseket tartalmazza.
A rendelet célja Fonyód város településképen védelme, a meghatározó építészeti értékek védelme, a jövő nemzedék részére való megóvása.
Hatálya kiterjed Fonyód város közigazgatási területére minden természetes és jogi személyre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki a rendeletben meghatározott tevékenységet kívánja folytatni.
4.§ - 5.§ A helyi védelem feladatának meghatározása. A védelem feladata a helyi értékek megőrzése a jövő nemzedék számára, az építészeti értékek károsodásának megelőzése, csökkentése, megszüntetése.
6.§ A helyi védelem alá helyezés és annak megszüntetésének szabályait sorolja fel.
A szabályozásban fontos feladata van a főépítésznek az előkészítés során. Fő szabály, hogy a védelme alá helyezést, vagy annak megszüntetését a polgármesternél az ingatlan tulajdonosa, és a Képviselő-testület tagjai kezdeményezhetik. A döntést a Képviselő-testület hozza meg a főépítész véleményének ismeretében.
7.§ - 8.§ A helyi védelem lehet egyedi és területi védelem, valamin kiterjedhet az épület egészére, az utcai homlokzatra, vagy az épület tartozékaira, egyéb objektumokra.
9. § - 10.§ Az egyedi és a területi védelemben érintettek kötelezettségeit szabályozza le.
11.§ A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának szabályait tartalmazza.
12.§ A rendelkezés meghatározza a építmények anyaghasználatára vonatkozó előírásokat. Szabályozza, hogy milyen színű, anyaghasználatú építőelemek használata nem engedélyezett Fonyód városban, meghatározva a kivételi kört is.
13.§ - 14.§ Meghatározza a településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó egyedi és területei követelményeket. Ez a szabályozás is elsősorban a megjelenéssel kapcsolatos szabályokat rögzíti.
15. - 20.§ A helyi védelemben részesülő területek területi és egyedi építészeti követelményeit határozza meg, az eseti követelményekkel együtt. Ebben az esetben is az építészeti megjelenés, az anyaghasználat, a formavilág, a színvilág meghatározását helyezi előtérbe a rendelkezés.
21.§ - 23.§ Szabályozza a településképi karaktereket, tagozódásukat, azok egyedi követelményeit. Ilyen módon szabályozza a városias; a lakó és nyaraló; az üdülő és szálló; a gazdasági, kereskedelmi és szolgáltató területek; a közforgalmú és zöldterület, valamint a külterületi karaktereket.
24.§ - 26.§ A hírközlési, a közműhálózatok infrastruktúrájának kialakítását szabályozza, meghatározva a településképi szempontból lényeges elhelyezési szabályokat, az anyaghasználatot is.
27.§ - 28.§ A közterületek alakításáról, rendeltetéstől eltérő célú használat szabályait tartalmazza. Előírást tartalmaz a közterület burkolatának kialakítására, a parkolóhelyek létesítésére, a növénytelepítésre, a kereskedelmi egységek elhelyezésével kapcsolatban.
29.§ - 31.§ A közterületen elhelyezett reklámhordozók és azok tartóberendezésére vonatkozó szabályokat tartalmazza. A rendelet 5. mellékletben előírt formájú és számú reklámhordozók engedélyezhetők. Szabályozza a reklámhordozókat elhelyezők kötelezettségeit, a reklámok elhelyezésének méretét. Előírást tartalmaz a nem gazdasági célú reklámokra, azok elhelyezésére.
32.§ - 33.§ A magántulajdonban lévő ingatlanokon elhelyezendő nem gazdasági célú reklámhordozókra vonatkozó előírásokat tartalmazza.
34.§ A cégérek, cégtáblák, cégfeliratok, zászlók, címtáblák elhelyezésének szabályait rögzíti a rendelkezés.
35.§ A reklámhordozókra vonatkozó kivételi szabályokat rögzíti.
36.§ A szabályozás meghatározza, hogy a városi főépítésszel milyen módon szükséges az egyeztetéseket, a konzultációt elvégezni.
37.§ - 38.§ A településképi véleményezési eljárás követelményeit, az eljárásrendet határozza meg.
39.§ - 40.§ A településképi bejelentési eljárásrészletes szabályait határozza meg.
41.§ - 42.§ A településképi kötelezés és bírság eljárásrendjét taglalja. Előírja, hogy milyen esetekben kell településképi kötelezési eljárást lefolytatni, illetve rögzíti, hogy aki nem tesz eleget a kötelezésnek, azzal szemben 50.000 – 1.000.000.- Ftig terjedő településképi bírság szabható ki.
43.§ - 45.§ Az önkormányzat támogatást nyújthat a védett értékek megóvása érdekében az ingatlantulajdonos részére. E rendelkezések határozzák meg a támogatási rendszer működésének elveit, szabályait, a támogatás elszámolásának formáját.
46.§ - 48.§ Hatályba léptető, átmeneti és módosító, valamint hatályon kívül helyező rendelkezések.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. Társadalmi hatásai:
A település építészeti előírásait szabályozza, ez minden építtetőre hatással lesz.
II. Gazdasági hatásai:
A rendeletnek tervezetnek gazdasági hatása nincs.
III. Költségvetési hatásai:
A tervezetnek költségvetési hatása kis mértékben van, mivel a rendelet-tervezet szerint a helyi védelem alatt álló értékek felújításának támogatásáról is dönthet a Képviselő-testület.
IV. Környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti hatása kis mértékben van.
V. Egészségi következményei:
A tervezetnek egészségügyi hatása nincs.
VI. Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezetnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása a Polgármesteri Hivatal köztisztviselőire, illetve a városi főépítészre vonatkozóan van.
VII. Megalkotásának szükségessége:
Jogszabályi előírás a rendelet alkotás szükségessége.
VIII. A jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Törvényességi vizsgálat lefolytaátsa.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A végrehajtás személyi hátterét a Polgármesteri Hivatalnak kell biztosítania.
Döntéshozói vélemények
Jogi Bizottság | A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
Városfejlesztési Bizottság | A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
Pénzügyi Bizottság | A Pénzügyii Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
"Előterjesztés Fonyód településkép védelméről szóló önkormányzati rendelet megalkotásáról"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: településüzemeltetési kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: